zondag 9 juni 2013

Hè, hè.....


Hè, hè, eindelijk weer eens bloggen. Zomaar bijna 2 weken pauze. Ik had het te druk of maakte mijzelf druk. (daar ben ik heel goed in)
Ik viel van het 1 in het ander.
Eerst dus mijn date met de oud-huisgenoten.
Omdat ik die zaterdag ook had gewerkt moest ik door de week, naast mijn werk en andere zaken, ook nog mijn weekendklusjes doen (poetsen/strijken etc.).
Op vrijdag was er een fancyfair op de school van Antal. Ik had mij opgegeven voor het maken en verkopen van hapjes. Donderdag alvast de benodigde boodschappen gedaan en vrijdag dus echt de hele zonnige dag staan koken, alsof ik de enige vd voedselvoorziening was.
Een enorme schaal tabouleh (couscoussalade), een megapan verantwoorde groentesoep, grote schaal met rotiflapjes en een bak humus met rauwkost. (toch nog niet eens zoveel voor een hele dag koken)
Toen ik het rond 18.00 uur ging brengen voelde ik mij eigenlijk wel een grote aansteller, het was echt too much.
Het bleek echter prima van pas te komen want een groot deel vh gebrachte eten (veel zoetigheid) was al verkocht en mensen kregen zin in een avondsnack. De flapjes waren binnen een mum vertrokken en ook de rest viel in vruchtbare aarde.
Veel ouders zijn Natuurwinkel-klanten en zij waren erg blij met de verantwoorde, vega-happen.
De avond eindigde met een kavelverkoop. Lastminute had ik nog 'een taart naar keuze' ingebracht.
De timing was alleen een beetje ongelukkig, veel ouders van jonge kinderen waren al naar huis en er was maar een klein clubje overgebleven.
Jammer, want nu brachten de kavels veel minder op.
Mijn taart was wel in trek en een buurvrouwtje werd voor E 20.00 de gelukkige eigenaar. Op dit taartverhaal kom ik later nog wel terug.

Zaterdagmiddag moest ik werken, manlief vertrok voor een week naar Brazilië. Jammer genoeg konden we daarom niet mee met Antal's afsluitende hockeypicknick in het bos. Omdat iedereen iets te eten mee moest nemen heb ik pannenkoeken gebakken. Bij gebrek aan gewone melk met kokos/rijstmelk en speltmelk (uit een promotiepakket v Provamel), groot succes, ga ik vaker doen!
Zondag ging ik met een vriendin een kunstroute door ons dorp fietsen. Dit evenement wordt al 18 jaar gehouden, maar voor ons was het de 1e keer.
We vielen met onze neus in de boter want het was fraai zomerweer.
Al bij onze 1e stop was het raak, ik heb een leuke ketting gekocht. Gemaakt van gebakken fimoklei. Lekker licht.
Vervolgens fietsten we langs allemaal pop-up kunstadresjes, soms bij mensen thuis, soms in leegstaande panden of in een horecagelegenheid.
Allemaal even leuk en gezellig. Mooie dingen gezien, vooral de keramiek. Jammer genoeg was het allemaal best aan de prijs. Ik kwam veel klanten tegen, als exposant en als mede-fietser, it's a small world!
Omdat de kunstroute samenviel met een korenfestival was er soms zelfs nog muzikale omlijsting. We voelden ons echt de koning te rijk in ons eigen dorp.
Soort herwaardering.
's Avonds belde mijn vriendin nog op om te bedanken dat ik haar meegesleurd had, 't was superleuk!

Dit wordt wel een hele lange blog, de rest schrijf ik wel in deel 2. Nu eerst het soeprecept!


Verantwoorde groentesoep (4 liter)

grote ui, gesnipperd
2 blikken tomatenblokjes op sap
1/2 blikje tomatenpuree
1/2 pompoen, dobbelstenen
1 aubergine, dobbelstenen
2 tenen knoflook, gesnipperd
6 blokjes groentebouillon
3 el oregano
ruime tl tijm
laurierblaadje, 2x citroenblaadje (djoeroek poeroet)
steeltjes koriander en peterselie


1/2 knolselderij
1/4 pompoen
2 kleine rode paprika's, grove stukken 
1/2 rode peper
1 rode paprika, kleine blokjes
1/4 pompoen, kleine blokjes
2 grote handen sperzieboontjes, stukjes van 1 cm
1/2 courgette, kleine blokjes
groot  blik witte bonen

extra peterselie.

Fruit een ui in wat olijfolie. Voeg de aubergine, 2 paprika's, 1/2 pompoen, tomatenpuree, knoflook, peterselie en koriandersteeltjes toe en laat lekker aanbakken. Vervolgens de tomatenblokjes op sap, 1/2 rode peper, oregano, tijm, laurier- en citroenblaadjes, bouillon en 3 liter water erbij. 30 minuutjes pruttelen, vis de laurier- en citroenblaadjes eruit en pureer de soep met de staafmixer. Voeg de kleingesneden groenten en de witte bonen toe en laat nog 10 min. garen. Maak op smaak met peper/zout. Serveer met extra fijngesneden peterselie.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Gerry, leuk een nieuwe blog, inmiddels heb ik in Tijd(trouw zaterdag) een cheesecake voor in de oven gezien. Heb jij het ook al? anders scan ik het even in? Veel succes, groetjes Stef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Stef, ik heb plenty recepten voor cheesecake, alleen nooit uitgeprobeerde.
      Kom er nooit toe om 600-1000 gr. roomkaas in een taart te stoppen!

      Verwijderen
  2. Hoi Ger,

    Jij was op zoek naar een recept voor Groninger bloedworst met rozijnen; ik heb o.a. een recept met afbeeldingen gezien op www.coquinaria.nl; misschien heb je hier iets aan?

    Groetjes,
    mam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de reportage bekeken, maar zag niet echt een recept.
      Waarschijnlijk is het ook niet echt een thuis-maak-ding, hoe kom ik bijv. aan vers bloed?
      Toch maar een keertje naar een Groningse slager!

      Verwijderen