donderdag 17 mei 2018

Wonderen zijn de wereld niet uit

 
 
Ondertussen is het feest al geweest, maar ik wilde toch nog even mijn verjaardagsuitnodigingen laten zien! Eén vd crea-momenten vh jaar.
Speciaal kroonjaar, ik ben 50 geworden, de uitnodigingen moesten daar natuurlijk goed bij aansluiten. Altijd een thema.
Dat het een soort high tea zou worden stond natuurlijk al wel vast.
Tijdje aangeklungeld met papieren ideetjes, uberkitsche teaparty-kaartjes met kant en glitter etc, maar dat ging 'm toch niet worden.
Beetje rondzoeken op internet gaf mij de inspiratie tot iets dat zeer goed aansloot bij het thema SWEET 50 (ipv sweet 16), sweet ook passend bij de taartjes...
Het kostte enige pogingen, maar het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf),
plastic lepel gevuld met honing/suikerkaramel, eetbaar madeliefje (alles te gebruiken in thee) en bijpassend gemaakt kaartje.
(2 weken verder)



Eigenlijk wilde ik een karamel maken van alleen honing, voor de bewuste vriendinnen en ik vind zelf suiker erg vies in de thee. (honing trouwens ook)
Misschien heb ik het niet genoeg verhit, maar de karamel bleef niet stabiel. Liet je de lepel een tijdje rechtop staan (wat waarschijnlijk zou gebeuren bij de ontvangers) dan liep de inhoud zó vd lepel. Plakkerige bende.
Heter verhitten in combi met suiker gaf een paar keer een te donkere karamel, natte karamel (ipv droge karamel) bleek uiteindelijk de oplossing.
Hiervoor verhit je de suiker/honing met wat water, zo smelt alles goed zonder direct te verbranden en heb je een beter controleerbaar proces. Het water verdampt en dan pas begint de karamelisering.

De juiste madeliefjes gebruiken was ook nog wel een dingetje, je wilt niet dat er honden bij langs zijn geweest. Gelukkig bleek een buurtuin rijkelijk voorzien van hondvrije bloemetjes.
Ik ben echt dol op madeliefjes, geel (lievelingskleur), liefelijk, kwetsbaar en ook nog eens bloeiend in mei!
Leuk voor op tafel, in de thee, salade, je haar etc.
Ultiem zomergevoel.
Goed, niet volledig bloeiende madeliefjes dus, met je nagel nip je de steel net onder het bloempje af (theelepel is vrij ondiep).
Leg de te gebruiken extra stevige plastic lepels in de juiste hoek met ondersteuning (bord of zo), probeer met water hoe de lepelspiegel vult, niet overloopt of weglekt.
Maak je karamel met zoetstof naar wens en wat water, verhit zonder roeren, beweeg alleen de steelpan. Eenmaal op temperatuur ontstaan grote bellen en zal je oplossing snel gaan karameliseren. Let dus goed op de kleur! Nooit vinger in de pan of even proeven of zo, je verbrandt je genadeloos.
Laat evt. bellen een beetje wegtrekken door de pan even te laten staan.
Schenk de zeer hete karamel (140-150C !!) rustig in de gereedliggende lepels tot het gewenste niveau.
Pak je madeliefje tussen duim en wijsvinger en plaatst zeer voorzichtig op de juiste plek in de karamel, denk om verbranden en aanschouw het wonder der natuur.
Mooi toch?
Was zó enthousiast dat ik maar een filmpje op YouTube heb gezet!


Laat de karamel helemaal koud en hard worden, maak je pan schoon door deze direct met water op te koken zodat de verhitte suiker wegsmelt tot suikerwater.

Leuke variaties: - gekleurd karamel (met kleurstof)
                        - andere bloempjes
                        - doorzichtige/glazen lepels


Gebruik plastic lepels waar duidelijk opstaat EXTRA STEVIG PLASTIC.
Bij toeval bleek ik ze in huis (geen idee waar gekocht) te hebben dus alles ging goed. Voor een paar extra reserve exemplaren kocht ik nieuwe in de supermarkt en daar liep het minder goed mee af.
Had ik nooit over nagedacht!
Met het klimmen der jaren schijn je toch slimmer te worden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten