maandag 16 april 2018

Mooi roze is niet lelijk

 
 
In de super zag ik laatst zulke mooie radijzen, langwerpig roze met wit.
Geweldig, ze hadden ook nog een hele mooie naam, iets met jewel/gem of zo

Afbeeldingsresultaat voor breakfast at tiffany'sOp internet kwam ik ook French Breakfast als soort tegen en dat deed mij echt aan Breakfast at Tiffany's denken. De oude, in Parijs gesitueerde, film met Audrey Hepburn. Ook veel glitter en glans.
De langwerpige radijs is typisch frans, wij hebben meestal de kleine ronde rode bolletjes.
Stukje nostalgie, ik deed ze vroeger in plakjes op een broodje met een likje mayonaise en peper/zout. Yammie.
Tegenwoordig gebruik ik ze bijna nooit meer, maar het zijn natuurlijk wel fantastische kleurbrengers in je salade (naast de pittige scherpe smaak)
Je kunt ze trouwens ook prima roosteren of bakken, beetje type koolrabi.
Ook het blad kun je prima eten, geroerbakt of rauw, bijv. in een pesto.
Veelzijdig plantje dus èn heel gezond bovendien. Rijk aan vit.C en nog veel andere stoffen (zie info)


Ik viel puur voor z'n uiterlijk, hoe vrolijk kun je worden van deze juweeltjes.
Toch bleven ze te lang in de koelkast liggen, beetje uit oog/hart, de worteltjes liepen al uit.
Tijd voor actie!
Met wat andere koelkast-dochters (a la winkeldochters) maakte ik een lekkere zomerse kleurrijke salade, een beetje tè kleurig bijna...
Maar mooi roze is niet lelijk!



roze aardappel-radijs-haringsalade

3 à 4 gekookte vaste aardappelen 
2 zure haringen, in kleine stukjes
hand vol radijzen, gesneden
handje pompoenpitten
gesneden lente ui of 1 gesnipperde sjalot
1/2 geraspte rauwe/gekookte biet
pluk peterselie, fijngesneden
grote tl dille
2 el zure room/kwark/yoghurt
2 el mayonaise of alleen goede scheut olijfolie
peper/zout
evt blokjes appel

Meng alle ingrediënten voor de salade voorzichtig door elkaar tot een roze geheel, kloddertje hierrrr, kloddertje daarrrr (jaren 70 sentiment)
Indien een neutralere kleur gewenst is zou je de geraspte biet weg kunnen laten...

 
Extra leuk met het Japanse wasabi furikaka, een mix van wasabi, sesam, zeewier, groene thee en bonitopoeder (tonijn) (en E621)
Ziet er gezellig uit en ondersteunt het vissige toontje, wordt ook gebruikt om sushirolletjes in te rollen.
Verkrijgbaar bij goed gesorteerde toko's.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten