maandag 25 december 2017

Kerstgedachte



Wat doe je als je tijdens het avondeten hoort dat de klassementor zich voor het kerstontbijt verheugt op een taart van mij? Ja, dan ga je nog even bakken....

Vlak voor de zomervakantie had Antal een jaarafsluiting. Als bedankje naar de mentor (lerares Frans) bakte ik toen een Frans geïnspireerde nectarine frangipanetaart die erg in de smaak viel. Ik had dus enige reputatie opgebouwd.
Nu wilde ik een kerstige touch, dacht even aan een mincemeat-taartje.
Wetende dat pubers meer van de bekende weg zijn, koos ik voor de safere optie van een kerstige stoofpeertjes-taart.

De basis was mijn standaard appeltaartrecept, gepimpt met speculaaskruiden. De stoofpeertjes stonden al in de koelkast, voor extra kleur en smaak maakte ik een simpele cranberrycompote.


















Ivm de verwachte late thuiskomst van het school-Kerstgala had Antal het kerstontbijt eigenlijk gewoon willen skippen, daar kon nu natuurlijk geen sprake van zijn...



Met uiterst kleine oogjes toog hij 's ochtends met frisse tegenzin naar school, bij thuiskomst bleek de taart niet echt in trek te zijn geweest. Velen kozen toch voor de bekende tulband of croissantjes. Van enige smaakontwikkeling lijkt nog geen sprake.
Er was maar 1 stukje gegeten, ik wist wel door wie!



Stoofpeertjestaart

260 gr. zelfrijzend bakmeel
40 gr. amandelmeel
200 gr roomboter, koud
150 gr fijne kristalsuiker
2 tl speculaaskruiden
1 ei, losgeklopt
snufje zout
paar eetlepels amandelmeel

in wijn en port gekookte stoofpeertjes, met kaneel en wat suiker

cranberrycompote van verse cranberry's, stukjes appel, sinaasappelsap, kaneel, bruine suiker, piment, ingekookt tot jam, redelijk gezoet

amandelschilfers

bakvorm 20-24 cm, bijv.keur gekarteld met losse bodem, beboterd

Verwarm de oven tot 175C
Rasp de roomboter op een grove kaasrasp tot sliertjes en meng met de melen, suiker, kruiden en de helft vh ei tot een stevig deeg.
Verdeel het deeg in 2 helften.
Vorm van 1 helft de bodem en zijwanden vd bakvorm, bestrooi met wat amandelmeel.
Laat de stoofpeertjes uitlekken en leg 1 dichte laag over de bodem, verdeel wat cranberrycompote tussen de stukjes peer.
Rol de overgebleven portie deeg uit en snij (extra leuk met een gekartelde raviolisnijder) repen waarmee je een vlechtwerk maakt voor op de stoofperen.
Bestrijk de taart met wat ei, bestrooi met de amandelschilfers.  Bak 45-50 min.
Haal pas uit de vorm als de taart afgekoeld is, ook lekker met een bolletje ijs.

                              MERRY CHRISTMAS




Geen opmerkingen:

Een reactie posten