vrijdag 27 oktober 2017

"Best OK" als foodquote


 
Ook deze keer is de maand omgevlogen, 't is alweer tijd voor een foodblogswap.
Deze keer kon ik iets kiezen van het blog FOODQUOTES van Simone.
In 2013 begonnen als Paleo-blogger, maar ondertussen meer richting de 80/20%, 80% gezond, 20% 'zondigen'.
Haar interesse in gezonde voeding zette haar aan tot een studie voedingsdeskundige, maar naast lekkere gezonde recepten schrijft ze op haar blog over alles wat haar blij maakt.
Dus ook reisjes, reviews en leuke tips.
Een kijkje door de receptenindex leverde mij ook genoeg ideeën om blij vt worden, zoals zelf falafel maken en de loempiataart.

Uiteindelijk bleef ik toch hangen bij de blauwe bessen en sinaasappelmuffin omdat ik dacht daar alles voor in huis te hebben en geen zin had in weer een supermarkttripje.
Dàcht alles in huis te hebben, de blauwe bessen van eerder in de week waren op een handje na spoorloos verdwenen, gelukkig had iedereen over de rode bessen heen gekeken....
Ricotta bleek ik ook niet te hebben, wel een restje cottage cheese, beetje eng, zou dat wel wat kunnen worden met de klontjes?
Een deel van het meel vervangen door amandelmeel, een schepje honing toegevoegd, de boter aangevuld met olie, maar ècht, de inspiratie lag in het oorspronkelijke recept.
Het resultaat waren mooie sappige, lichtzoete, frisse vrolijke muffins. 
Ik kreeg ook nog visioenen van cointreau en/of kokostoevoegingen, misschien een volgend keertje.
Uit mijn verwend puberpanel kon ik net "best OK" squeezen, de foodquote van het jaar....



Sinaasappel bessen muffins

12 stuks

100 gr cottage cheese/hüttenkäse
100 gr Griekse yoghurt
2 eieren
75 gr. roomboter, gesmolten, afgekoeld
50 ml mais/zonnebloemolie
1 tl vanille extract
2 el (sinaasappel)honing
(scheutje sinaasappelbloesemwater/sinaasappelsap)

80 fijne tafelsuiker
200 gr. tarwebloem
50 gr. amandelmeel
2 tl bakpoeder
snuf zout
rasp 1 sinaasappel, fijn gesneden
100 gr blauwe bessen of mix rode/blauwe

handje amandelschilfers

Verwarm de oven tot 175C, zet een muffinbakblik met papiervormpjes klaar.
Roer alle natte ingrediënten door elkaar, mix alle droge ingrediënten door elkaar.
Giet het natte mengsel bij het droge en schep alles rustig door tot 1 geheel. Beetje klontjes geen probleem, vooral niet te lang roeren.
Verdeel het muffinbeslag over de bakvormpjes en bestrooi de bovenkant met wat amandelschilfers. Bak ongv. 25 min. tot gaar en gekleurd.
Stort de muffin op een rooster ter afkoeling.
Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten