zaterdag 15 april 2017

Vrolijke Paa(r)sdagen!

 
Bijna Pasen.
Ieder jaar neem ik mij voor om gezellige zaken te koken en bakken voor mijn blog, ideeën genoeg (desnoods gejat van internet).
Ieder jaar komt er niets van. Ik ben gewoon niet georganiseerd in planmatig werken.
Speciale broodjes bak ik om op te eten tijdens Pasen, niet een week eerder voor mijn blog! Compleet gebrek aan commerciële skills.
Wel kunnen we gekookte gerechten een paassausje geven, past het toch mooi in het thema!
Zo viel ik op de markt laatst als een blok voor hele mooie jonge artisjokken.
Prachtig bloemen in geweldige paarstinten, konden zo als boeket in de vaas.
Ze belanden in de koelkast...

Ze waren namelijk ook best wel intimiderend, hoe moest ik ze optimaal klaarmaken?
Een week later lagen ze weer op de markt. Een (allochtoon) opaatje zocht zorgvuldig de mooiste exemplaren uit, ik zag een kans.
Ik vroeg hem hoe hij ze ging bereiden, ja, dat wilde een andere omstander ook wel weten.
Hij ging ze stoven met knoflook, later tikte hij me nog op de arm, dunne plakken in bloem gewenteld en gebakken was ook een goed idee.
Zo kreeg ik insidertips tijdens de boodschappen, heerlijk.
Een mooie paasgedacht!
Afbeeldingsresultaat voor jonge artisjokken

Artisjok is de onvolledig geopende bloemknop van een distelachtige plant (Cynara scolymus L.) in het voorjaar komen de babyexemplaren (veelal uit Italië )op de markt. In tegenstelling tot de latere grotere Bretonse exemplaren kun je bijna de hele artisjok eten.
De jonge exemplaren hebben namelijk malse bladeren en nog geen hooi, wel zo gemakkelijk. Artisjok en wijn kan wel een moeilijke combinatie zijn, de wijn kan metalig gaan smaken.
Aan thee gemaakt van de bladeren wordt veel gezondheidskwaliteiten toegeschreven:  goed voor lever, spijsverteringsproblemen, vochtafdrijvend, cholesterolverlagend, vol antioxidanten etc.



Paas artisjokken, petit violet

1 boeket jonge artisjokken
2 tenen knoflook, gesnipperd
water/bouillon
olijfolie
citroen

Vul een grote bak met koud water en knijp een 1/2 citroen erin uit.
Snij van de artisjok de steel af op ongv. 3 cm onder de knop. Verwijder ook 1/3e vd bovenkant. Schil met een dunschiller de steel en de steelaanzet. Pluk de buitenste taaie blaadjes van de bloem.
Snij de bloem met steel in de lengte in 4 kwarten, leg direct in het citroenwater.
Vul een hapjespan met 2 à 3 cm water/bouillon, doe er een goede scheut olijfolie bij en de gesnipperde knoflook.
Voeg alle schoongemaakte artisjokdelen toe en leg er een passend bord bovenop (anders gaan ze drijven en worden niet gaar)
Laat het geheel aan de kook komen en sudder op een matig vuurtje 20-30 min. tot het meeste vocht verdampt is (zet anders vuur harder) en je met een mespunt gemakkelijk door de steelaanzet prikt.
Laat de stukken evt. wat aankleuren in de nagebleven olie (of giet nog wat bij)
Serveer met citroen en misschien een licht sausje (dilleyoghurtmayonaise of vinaigrette)

Op naar de zomer!






 
 
 
Extra tips/info:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten