vrijdag 7 april 2017

Gezond en toch best lekker!


Naast mijn tijdelijke abonnementen op de Delicious, Jamie en Foodies neem ik ook graag de gratis tijdschriften van diverse supermarkten mee (bijv. Allerhande, Boodschappen en Jumbo).
Heel blasé vind ik 3/4 vd recepten niet interessant (te algemeen, bekend), maar soms springt er net een leuk recept uit.
Zoals de blauwe bessen-banaan-chococake in de Allerhande van deze maand.
Ik maak zelf al jaren een bananencake aan de hand van een oud Libelle recept, toen voor ons nieuw en anders, nu bijna gewoontjes.
Bijzonder hoe zo'n trend gaat (net als wortelcake).
Mijn recept bevat suiker, boter en tarwemeel, niet echt hedendaags prototype gezond.
De AH-cake heeft niets van dit alles, volledig aangepast naar de laatste voedingshypes, maar kunnen gezond en lekker wel samen gaan?
The proof is in the pudding, aan de slag.

Alsnog heb ik ienimie aanpassingen gedaan, aard vh beestje, een beetje kokos klonk lekker en bij gebrek aan genoeg blauwe bessen leken gedroogde cranberries ook een goed idee. Bananenchips als topping vond ik onzin, net als creme fraiche in de frosting.
De cake was best vochtig, een volgend keertje misschien een banaan minder.
De kokos gaf een iets vezelige structuur, moet je van houden, net als van fruit en choco. 
Alles te samen misschien een beetje te gezonde uitstraling voor mij...
Ondanks deze bezwaren was de helft vd cake verdwenen voor ik 'm op kon pimpen voor een leuke foto.
Gezond was voor velen blijkbaar ook echt wel lekker!


Choco-blauwe bessen-bananencake

200 gr pure chocolade (85%)
75 gr havermout
75 gr amandelmeel
2 tl bakpoeder
3 (2) rijpe bananen
3 eieren
snufje zout
1 tl vanille extract
50 gr geraspte gedroogde kokos
2 el kokosolie
125 + 100 gr blauwe bessen
hand gedroogde cranberries
50 gr pure choco (> 55%)
geraspte kokos/amandelschaafsel
cakevorm
bakpapier
keukenmachine of staafmixerbakje

Verhit de oven tot 180C
Smelt de chocolade au bain marie (glazen kom boven heet water) en laat iets afkoelen.
Maal de havermout met het amandelmeel en de bakpoeder in de blender of staafmixerbakje tot een fijn meel en doe in een mengkom.
Pureer zo ook de bananen samen met de eieren en kokosolie, voeg bij de meelmix.
Roer de bessen, kokos en de gesmolten chocolade erbij tot een egaal beslag.
Stort dit beslag in een ingevette cakevorm en bak de cake 50 min. tot een prikker er droog uit komt.
Laat goed afkoelen.
Smelt de 50 gr chocolade weer au bain marie in de oude chocokom en giet over de afgekoelde cake, decoreer met blauwe bessen en evt nog wat geraspte kokos of amandelschaafsel.

Oorspronkelijk AH recept HIER


Geen opmerkingen:

Een reactie posten