vrijdag 24 februari 2017

Eindelijk weer eens foodblog-swappen!

 


Voor het eerst na onze keukenverbouwing heb ik weer eens meegedaan aan de blogswap van mijn facebookgroep Foodbloggers.
Onbedoeld uitgelopen op een pauze van 1,5 jaar!
't Kwam er gewoon niet meer van, deze maand heb ik mijzelf maar gewoon een schop gegeven.
Blog 'Taste our Joy' werd mijn toebedeeld. Dit 2 jaar oude/jonge blog wordt beheerd door 2 vriendinnen, Joyce en Irene.
Beide met een Hogere Hotelschool achtergrond (jaloers!!!!), de recepten zijn echter redelijk simpel.
Ik sloeg het zoete deel over, bak al genoeg.
Bij de diners viel mijn oog op de entrecote met appelstroop/peperkoeksaus, leek mij zeer smakelijk met eendenborst (ipv entrecote).
Omdat het 's middags nog steeds vroeg donker wordt verlegde ik mijn keuze uiteindelijk toch naar een salade, rond lunchtijd is er nog genoeg licht voor een aardige foto.
Couscoussalade met gerookte kip, feta en blauwe bessen ging het worden, kon ik eindelijk het pakje feta in de koelkast eens opmaken.
Zelf ben ik een groot liefhebber van couscous, jammer genoeg bijna al de andere familieleden niet.
Heerlijk als tabouleh of warm met tomatige groente-kikkererwtenstoof, comfortfood!
Leuk om nu eens buiten het bekende pad te stappen.
Voor een deel vd ingrediënten waagde ik 'mijn leven' tijdens een rustig momentje in de serieuze storm, windkracht 10 was beloofd.


Natuurlijk moest ik wat kleine wijzigingen in het recept aanbrengen, ipv de opgegeven veldsla gebruikte ik spinazie (direct ingrediënt voor de curry van 's avonds), druiven voor extra fruitigheid en kleur en walnoten voor de crunch.
Dom genoeg had ik over de peterselie heengelezen en gebruikte nu restantje koriander, paste ook prima.


Couscoussalade met kip, fruit en feta

250 gr couscous, liefst medium
2 handen kleine spinazieblaadjes/veldsla
1 pakje feta, in kleine blokjes
grote hand druiven, gehalveerd en ontpit
1/2-1 rode ui, in dunne plakjes, in kwarten
2 handen blauwe bessen
1 verpakking gerookte kip, in kleine blokjes
1-2 handen walnoot
1 grote of 2 kleine avocado's
handje koriander/peterselie
olijfolie
ciderazijn
zout/peper

Kook de couscous volgens de gebruiksaanwijzing en laat afkoelen.
Meng alle ingrediënten door de salade, voeg olie, azijn en peper/zout toe naar smaak.

Goed, prima salade. Weer eens iets anders, toch bleef ik iets missen in de smaak. Avocado voegde voor mij in het geheel behalve gezonde vetten niet veel toe, zou ik een volgende keer misschien weglaten.
De druiven deden het goed, de noten ook, maar de salade mocht het voor mij wel iets sappiger. Ook na toevoeging frambozenazijn, citroensap en extra olie bleef het vrij droog. Een soort pesto van verse kruiden als munt en dus peterselie klinkt goed. Net als notenolie.
Mocht je voor vega gaan is gerookte tofu een optie, zeker samen met gerookte, gezouten amandelen. Blauwe kaas geeft ook meer smaak en pittiger sla.
Duidelijk, opties genoeg, nu nog mooi zomerweer!

www.thefoodvoyage.com gaat iets van mijn blog koken, ben benieuwd!
Ze maakt altijd prachtige foto's.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten