vrijdag 13 januari 2017

Pittig visje


Rond de feestdagen waren wij 'naar huis', dwz bij onze ouders in Drenthe.
Opgegroeid in Assen is het soms wel weer eens leuk om even een ommetje te maken.
Eigenlijk was het gewoon shoppen en Assen is lekker overzichtelijk.
Al in de eerste winkel kocht ik een lekker vest, looking goooodddd!
Na een tijdje kregen we natuurlijk trek en sommigen wilden graag iets vissigs.
Ik zette mijn zinnen op iets Indisch en laat de visboer nu beide hebben.
Nou ja, een ingrediënt voor iets Indisch. Gefrituurde verse makreel.
Assen heeft een grote Molukse gemeenschap en volgens de visboer wordt de vis thuis ontgraat en dan opgebakken met pittige kruiden/sambal.
Type ikan pepesan.
Jammie, 2 in the pocket!
Na een speurtocht naar de laatste lokale toko (vroeger wel 3) vond ik ook nog mijn lemper.
Perfect day.

Thuis verloor ik de vis eerst een beetje uit het oog, de koelkast was nog zo vol met feesttijd-eten. Gelukkig bleef het lang goed.
Lekker met rijst en groenterestanten, nasi frigidore.
Omdat thuis niet iedereen even enthousiast is over makreel en de combi rijst-tomaat werd mijn makreel een pittig bijgerechtje.
Extra veel voor de liefhebbers! (bleken er opeens toch best veel te zijn...)



Pittige makreel

1 ontgrate gebakken of gerookte makreel
1 ui, zeer fijn gesnipperd
1 teentje knoflook, uitgeperst
1/2 tl gember (vers/poeder)
1 à 2 el sambal
2 el ketchup
1/2 el ketjap manis
snuf zout
1 el azijn
scheutje olie
scheutje water

Bak de gember en ui in de olie, voeg de kruiden en andere smaakmakers toe.
Warm de makreel mee, evt. een beetje water toevoegen als het te droog wordt.

Roerbak allerlei groenten en mix met gekookte rijst. Maak op smaak met sesamolie, sambal, gemberpoeder en  vissaus.




2 opmerkingen:

  1. Ik maak het graag: pepesan. En ook best heet. Maar altijd van verse makreel. Ik wist niet dat het ook kon van gerookte makreel. Overheerst de rooksmaak dan niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell, ik vind de combi erg smakelijk. Misschien niet authentiek pepesan, maar ook zeker erg lekker en een extra smaaklaagje. Wel zo gemakkelijk omdat je vt voren de graten kunt verwijderen!

      Verwijderen