donderdag 29 september 2016

Soms zit 't mee, soms....

 
Gezond eten. Wat is dat eigenlijk?
Afhankelijk van welke bril je opzet zie je een ander antwoord...
Vegan, vegetarisch, koolhydraatarm, paleo, oerfood, glutenvrij, lactosevrij, suikervrij, zoutarm, alles is mogelijk.
Allergien daargelaten zijn veel eetkeuzes toch gebaseerd op een persoonlijke overtuiging.
Zoals de zeer zelfbewuste dames van Green Happiness in de NRC kortgeleden etaleerden.
Naar aanleiding van enige boute uitspraken viel heel culinair en voedingkennend-Nederland over hen heen: 'te kort door de bocht, ongezond, wetenschappelijk ongefundeerd'.

Voor mij is gezond eten zelfgemaakt, geen zakjes en pakjes.
Soort van 'wat je oma gegeten zou kunnen hebben'.
Maar met mijn kookbril op vind ik al die diëten en overtuigingen zeker wel interessant, massa's nieuwe ingrediënten en smaakcombinaties komen voorbij.
Wie had jaren geleden gedacht dat je van bloemkool heerlijke rijst kon maken, hummus met biet of pompoen (überhaupt hummus) zou eten, pannenkoeken van banaan, dadel-brownies, zeewierspaghetti etc.etc.
Er gaat een wereld open aan nieuwe smaken.

salade van spitskool, gerookte kip, komkommer, tomaat, radijs, pompoenzaden en dille. Mjam

Kortgeleden bedacht ik dat ik toch ook maar eens iets dieeterigs moest gaan doen.
Met het klimmen der jaren liftte er ook steeds een kilootje mee!
Aangezien ik altijd slank geweest ben was dat best even wennen, maar menigeen zou bij mij de noodzaak v een dieet toch nu nog niet zien.
Toen de weegschaal echter letterlijk een 'duivels' getal liet zien leek het voor mij tijd voor actie voordat het echt noodzaak zou worden.
Gewoon 5 kilo er af, terug richting vroegere tijden......
Aangezien ik altijd van 0 of 100 ben, moest het vooral rigoreus gebeuren.
Een tijdje lijden en dan rustig stabiliseren was het plan.
Zo besloot ik glutenvrij en koolhydraatarm te gaan eten.
Geen granen, geen aardappelen, geen brood, geen koekjes, geen rijst, geen pasta en ook maar direct wat minder alcohol.
Mijn nieuwe eten werd: maaltijdsalades, bloemkoolrijst, kwark met zaden/vruchten, kikkererwtpannekoekjes, veel groente, peulvruchten, eieren, vis en vlees.
Direct ook maar naar de sportschool gegaan (nou ja, 1 keer).
Alles ging best goed, 2 weken lang.
Prima gegeten van onverwacht heerlijke smaken en zaken.
Maar, na 2 weken gaf de weegschaal precies hetzelfde duivelse getal aan, geen onsje anders.
Slik.
Gingen we ook nog een nachtje weg en op verjaardag bij mijn ouders, uiteten naar het strand etc.etc.
Tijd voor keiharde actie dus. (= exit dieet) Lekkurrrrr.
Fun while it lasted.
Nu opzoek naar plan B.....( of C)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten