woensdag 22 juni 2016

Arabische smaken


2 week geleden mocht ik bij Keizer Culinair in Amsterdam de presentatie van de Arab Foodbox bijwonen .
Vanaf het station probeerde ik nog een tokootje mee te pikken op zoek naar jong kokosvlees, maar mijn richtingsgevoel liet mij weer compleet in de steek.
Dubbel jammer want nu verloor ik ook onnodig tijd zodat ik ook niet meer leuke adresjes aan de Rozengracht  kon bezoeken.


Samen met andere foodbloggers nipte ik van een glaasje muntthee en snaaide een choco gecoate dadel terwijl Arabische keukenprinses Nadia Zerouali heerlijk in haar pannen roerde.
Wat een zalig mens, soort Marokkaanse Annabel Langbein. Druk gebarend, continue kletsend en zeer toegankelijk.
Alsof wij bij haar thuis in de keuken waren.




Ze vertelde over diverse Marokkaanse eetgewoonten, lichtte een paar favoriete ingrediënten toe en gaf antwoord op vragen uit het publiek.
Ik moet bekennen dat het ook gewoon gezellig was om even bij te kletsen met wat foodie-kennissen, ik heb niet alle uitleg meegekregen. Ahum.
(miste ook wel een beetje een houmous of pitabrood met smeerseltjes,  lege maag momentje)


 
Na een uurtje konden we het 1e gerechtje proeven, harira soep.
Typisch gerecht om in de ramadantijd direct na zonsondergang te eten (iftar).
Lekker kruidig pittig met (te)veel couscous en verse koriander. Helemaal mijn smaak.
 
 
 
Het 2e/laatste gerecht werd aan tafel uitgeserveerd, soort risotto van vogeltongpasta (type orzo/riso), courgette en tomaat. Lekker, beetje vissig door de anijssmaak van de gebruikte dille.
 
 
Nadia nam plaats aan het hoofd van de tafels en begon onze Arab Foodbox uit te pakken. Sinterklaas moment.
Per item gaf ze een korte toelichting of wees op een specifieke toepassing.
De doos zat boordevol heerlijke Arabische zaken die je niet overal in Nederland zomaar kunt kopen.
Dat is dus ook direct het concept van Arab Foodlovers, in de digitale supermarkt kun je deze zaken bestellen en thuis laten bezorgen.
Daarnaast kun je va 5 juli (einde Ramadan) dus terecht voor de foodbox met bijpassend receptenboekje zodat je direct aan de slag kunt, voor 3 maaltijden (verse ingrediënten bijkopen)
Ons pakket zat extreem vol (niet echt real life), het bevatte:
 
 

1. rozenwater, water met rozenolie, smaakmaker hartig/zoet in pudding, gebak, thee en vleesschotels 
2. lekker grote zoete gele rozijnen, veel gebruikt in stoof en rijstschotels.
3. ras-al-hanout, 'beste vh huis' specerijenmix, basis voor veel gerechten.         Maakt alles lekker volgens Nadia.
4. rode paprikapuree, (97,8%) rode paprika, chilipepers, zout. Smaakmaker voor rijst, soep, stoofschotels, gevulde groenten
5. vogeltongpasta rijstkorrelvormig gemaakt van harde durum, lekker  meestoven in de saus ipv los koken.
6. couscous met tomatensmaak/kleur
7. dadelstroop, goede oude bekend. Bijna hartig zoet met fruitige ondertoon.
Voor salades/marinades/stoofgerechten en zoete baksels
8. smaakmaker voor couscous met kip, paprika, geelwortel en koriander
9. bloemenhoning
10. harissa, chilipepers(50%), rode paprika(38%), knoflook, azijn en olijfolie
11. aicha, in Marokko synoniem voor (dubbelgeconcentreerde) tomatenpuree
12. geconfijte dadels, beste merk volgens Nadia. mèt of zonder diertjes
13. sumak, fruitig citroenig gedroogd besje. Ook handig in het citroenloze seizoen. Vaak finishing touch op gerecht/salade
14. middelfijne vermicelli, voor gebruik bakken zodat het zijn vorm behoudt in vocht
15. granaatappelmelasse, diep zoetzurig, gebruikt in marinades, stoofpotten, drankjes en toetjes
16. harissa, rode peper(87%)saus met knoflook, koriander, zout en karwij
 
Naast het Arab pakket kun je ook kiezen voor een Turkish of Moroccan foodbox.

De website is een broertje/zusje van Asian foodlovers.
 
Met het loeizware pakket vertrok ik per tram naar het station, net te laat voor een mooie aansluiting.
Zo kon ik wel nog even genieten van het lijnenspel van de avondzon, Arabische sferen in Amsterdam CS?
 
 
 
Nog een filmpje op You Tube, als je héél goed oplet zie je mij soms in beeld (kletsend)
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten