zondag 1 mei 2016

No queen for a day...

 
 
 
Best een beetje spijt had ik, afgelopen woensdag op Koningsdag.
Spijt dat ik toch niet al mijn taarten gebakken had, we hadden namelijk tegen de verwachting in best prima weer!
's Ochtends vroeg (toen ik nog lekker op 1 oor lag) waren er nog wel buien geweest, maar verder was er zelfs een zwak zonnetje.
Meer mensen hadden het niet aangedurfd, mijn beoogde plekje was volkomen vrij toen ik rond 11.00 uur door Bakkum slenterde.
Gelukkig waren er ook genoeg durfals, hoewel sommigen pas na 10'en wat spullen in de auto hadden gegooid om toch een kleedje neer te leggen.
Jammer genoeg werkt dat niet met taarten.
Er werd ook goed verkocht, misschien door het lagere aantal aanbieders.
Meerdere kennissen/klanten schoten mij aan en iedere keer draaide ik mijn verhaaltje af. Geen durf en ziek.
Dat laatste duurt eigenlijk nog steeds een beetje voort, wattig.
Het was goed zo, beetje uitzieken.
 
Om Koningsdag toch nog een beetje een taartglansje/sugercoating te geven heb ik 's middags wel een oranjetaart gebakken.
Rijk met amandelmeel en kleurig door oranje zuidvruchten.
Sommige gezinsleden zijn niet zo van vruchten in taart, een vriendje v Antal wel.
Met een groot stuk taart voor het thuisfront keerde hij 's avonds huiswaarts.
Delen is vermenigvuldigen....
 

 
 
Oranjetaart
 
240 gr bloem
25 gr poedersuiker
100 gr boter, koud, geraspt
1/2 ei, geklutst
snufje zout

105 gr roomboter, zacht gesmolten
100 gr fijne tafelsuiker
2,5 ei geklutst
115 gr amandelmeel

25 ml drank (Cointreau/grand marnier/dubbeldrank)
120 gr dikke yoghurt (Griekse/Turkse/skyr)

blik/pot perziken op lichte siroop
1 sinaasappel handje
amandelschilfers


Kneed voor het deeg alle ingrediënten door elkaar. Leg het deeg 30-60 min. in de koelkast.
Verwarm de oven op 180C.
Roer alle ingrediënten voor de frangipane (amandelvulling) met een mixer tot een vloeibare massa.
Beboter een kartelvorm met losse bodem en verdeel het deeg (evt. eerst uitgerold tot +- 3 mm) in de vorm. Druk goed in alle kartels en let op de aansluiting naar de bodem.
Zet de bakvorm 12 min. in de oven tot licht bruin. Evt. wat gaatjes prikken met een vork. Als je de bakvorm uit de oven haalt moet je niet aan de onderkant duwen ivm losse bodem (gaat taart kapot)
Snij de perzikhelften in dikke parten (5?), bewaar de siroop. Schil de sinaasappel dik zodat het witte vel meegaat. Snij de schilloze partjes voorzichtig los.
Laat de bodem iets afkoelen (5-10 min) en giet dan de frangipane over de bodem.
Schik de vruchten appetijtelijk in het geheel en strooi wat amandelschilfers op de blote beslagdelen. Bak 35 min.
Indien de buitenrand te donker wordt bedek je de taart met een stuk bakpapier met een gat voor het midden.
Eenmaal uit de oven verdeel je een beetje van de perziksiroop/sap over de cakestukken vd taart, smeer licht uit met een kwastje (abricoteren)(perzikeren?)
Af laten koelen en naar wens bestrooien met poedersuiker.
Lekker als taart of als toetje met een beetje ijs!




 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten