donderdag 25 februari 2016

De broekriem uit de kast.

 
't Is weer zover.
Wij doen weer onze jaarlijkse poging tot economiseren.
Meestal houden we het niet lang vol, na de 1e successen slijt het oude patroon er snel weer in.
Het is ook niet dat we MOETEN economiseren, 't is meer dat ik het bedrag dat wij maandelijks aan eten uitgeven absurd vind. Dat moeten we niet willen.
Ik ben best een zuinig persoon, koop geen dure kleren, bijna nooit bloemen, geen dure meubels en we gaan eigenlijk nooit weg of vaak uit eten.
Mijn down falls zijn vakantie en boodschappen.
Gewoon een lekker kaasje voor het weekend, wijntjes erbij (meer mijn husband), luxe broodbeleg, snackjes en snaaitjes. Alles telt op.
De basismaaltijdkosten vallen nog best wel mee, denk ik. We eten geen kaviaar of kreeft.
We zijn natuurlijk met z'n 6'en, de kids zijn voltellende eters.
Bijna elke dag doe ik boodschappen, heb een vaag (positief geschat) budget in mijn hoofd, maar kom altijd met veel meer naar buiten.
Een groot deel belandt als voorraad in de kast, handig voor bange tijden.
Grote onzin natuurlijk, de supermarkt zit om de hoek, open tot 21.00 uur, ook zondags.
Mijn (nieuwe) keukenkast moet dus leeg! (meer plek voor bakspulletjes)
De broekriem uit de kast.
Met een vast weekbedrag in een portemoneetje mag ik alleen nog tegen contante betaling boodschappen doen.
Bodem in zicht? Eten we pannekoeken/restjessoep/ragout met rijst, broodschotel etc.
De 1e resultaten zijn veel belovend, we geven idioot genoeg bijna de HELFT(!!!!) minder uit aan boodschappen! Echt absurd, 't voelt niet eens of we zoveel anders doen.
Gewoon door niet te pinnen, minder vlees te eten en creatief onze voorraad in te zetten.
Paar eurootjes smokkelen is oogluikend toegestaan, als we het daardoor langer volhouden....
Wel moet ik opletten dat ik niet bezuinig op de hoeveelheid groente en vers fruit, gezondheid is tenslotte priceless en onbetaalbaar!
Laatst aten we bijv. pasta met tonijn uit blik. Prima lekker. (en goedkoop)


Pasta met tonijn en venkel

1 -2 blikje(s) tonijn op olie
1-2 venkelknollen, reepjes/blokjes 
2 rode paprika's, blokjes
1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, klein gesneden 
paar el sherry
hand snijbonen, ruitjes 
2 tl dille
zout/peper
500 gr buispasta
hand peterselie, fijn gesneden
(rode peper/tobasco)

Verwijder de zaadlijsten uit de paprika's en rooster ze in een hete oven/grill tot zwart geblakerd.
Dek af met plastic en laat afkoelen.
Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing.
Giet de olie vd tonijn in een hapjes pan, bak de ui en knoflook zachtjes glazig.
Voeg de snijbonen, venkel, deel vd peterselie(+ stelen) en sherry toe. Roerbak.
Verwijder het zwarte vel vd paprika's en pureer ze tot een gladde rode saus.
Giet bij de venkel en snijbonen, kruid met dille en peper/zout,(extra sherry?), sudder kort tot beetgaar. Indien nodig wat water toevoegen.
Meng de tonijn door het groentemengsel en schep er voorzichtig de gare pasta
er doorheen. Naar smaak extra olie/pittigheid/dille/sherry/zout.
Bestrooi met restant peterselie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten