dinsdag 22 december 2015

Curry met Kerst?


Kerst komt eraan, dit jaar zacht en groen.
Eind november was het voor mij eigenlijk al een beetje Kerst.
Samen met andere foodbloggers mocht ik naar Kerstmarkt van Kroon op het werk.

enthousiaste medewerker van boerderij Lindenhoff (Baambrugge)
Na het volgen van 2 interessante workshops (veel wetenswaardigheden over het Baambrugs varken en verse vis) konden we, sfeervol begeleid door de volle maan, naar hartenlust proeven van oa thee, wijn, mosterd, Verstegen kruiden (met medewerker Michiel, deelnemer van Heel Holland Bakt!), speltprodukten, veel te zoete koekjes, Ombar rauwe chocolade, rijstvarianten en hummus-soorten, maar voor mij was het onbetwiste hoogtepunt de lamscurry van Fairtrade Original
Wat was die lekker...., kruidig maar niet scherp, sappig, vol, voedzaam en aromatisch. 
Deze gele curry had duidelijk Indiase kerrie-roots, heel anders dan de bekendere rode en groene Thaise curry. Smaken van koriander, fenegriek en komijn gaven een aardse diepte. Echt super.
Gretig vroeg ik om het recept, gelukkig bleek dat verpakt in het goedgevulde kerstpakket dat bij de uitgang klaar stond. Hoera.


Mooie aanleiding voor een bezoekje aan de Zwarte Markt (Beverwijk) om lamsgehakt te scoren.
Na het omzeilen van een paar foutjes en onduidelijkheden in het warrige recept (leest dan niemand dat ter controle?) had ik supersnel een replica van de fantastische curry.
Zonder gekke e-nummers.
In mijn enthousiasme heb ik zelfs mijn thuiswerkende buurvrouw opgebeld, ook zij bleef er van eten!
Misschien kwam het door de smaak van het lamsvlees, binnenkort ga ik het checken met een kipversie.
Ik eet nooit met zakjes en pakjes, maar hier hebben we een winner on our hands!


Gele curry met lamsköfte

400-600 gr. lamsgehakt
250 gr. uitgelekte linzen
1/2 ei, geklutst
1 el paneermeel (of 1/2 beschuit)
1 kleine el sambal badjak (gebakken sambal)
3 cm verse gember, geraspt
3 tomaten
1 blikje kokosmelk ( 270 ml)
1 pakje gele curry pasta
evt. 2 tl honing
peper/zout naar smaak1 lente ui, fijn gesneden
verse koriander
pandan rijst


Zet een pan met water op voor de rijst.
Kruis de tomaten in aan de onderkant en leg ze een paar minuten in het kokende water tot het vel omkrult. Ontvel de tomaten.
Meng lamsgehakt, linzen, ei, paneermeel en de sambal en vorm er kleine gehaktballetjes van.
Bak in een beetje verhitte olie de balletjes voorzichtig een beetje bruin.
(misschien in 2 batches?)
Pureer de ontvelde tomaten en voeg dit samen met de currypasta, kokosmelk en gemberrasp toe aan de gehaktballetjes.
Laat 15-20 min. doorsudderen, niet te vaak roeren.
Maak op smaak met peper/zout en evt. de honing.
Bestrooi met verse koriander en lente ui.
Lekker met rijst en een frisse salade van komkommer met dikke yoghurt/olie/verse koriander en munt. Gekookte boontjes of do)perwten door de rijst is ook een optie.
Eet smakelijk. (alternatief kerstdiner?)

Voor ons was het ruim genoeg voor 6 personen (+ snackende buurvrouw).
Vakkundig waren de gehaktballetjes gespot zodat je op de foto (dag later) eigenlijk een köfteloze curry ziet....
Te koop bij de grotere supermarkten en de Wereldwinkel.


Sfeerimpressie Foodblogevent. Bij 0.11/0.46/0.56 zie je mij even in beeld....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten