zondag 29 november 2015

Herfietsen


 
De tijd vliegt, 't is alweer bijna december.
Megastilte op het blogfront, niet eens over St. Maarten geblogd.
Mijn hoofd (en dag) zit vol met andere dingen, werken, interieurverbeteringen bedenken, klussen, verjaardagen en ook héél veel niets doen (ter inspiratie).
De loop is er gewoon een beetje uit, soort uitbuiken van ons ontheemde jaar.

Ondertussen heb ik wel weer een aanrecht, mèt gootsteen en afvoer. Kwam niet zonder slag of stoot, maar nu is het bijna weer een echte keuken.
Ik zie alleen de dingen die nog gedaan moeten worden zoals de in te bouwen keukenkast, gordijnen, houtwerk, mobiel werkeiland, muurmozaïek en rolgordijntjes. Veel te langzaam (qua werkzaamheden) kruipen we naar onze deadline, onze kerstborrel.
Dàn pas zal ik trots over het eindresultaat bloggen.


OK, OK, een klein tipje vd sluier 'opgelicht': mijn tafellamp-project is bijna klaar.
Boven onze eettafel 'zag' ik lampen, 3 dezelfde of allemaal verschillende, zelfde kleuren of juist allemaal anders. Moeilijk, moeilijk.
Op het moment zijn kale frame lampen zwaar in de mode, langzaam raakte ik natuurlijk ook besmet.    3 moest ik er hebben (3 balken boven de tafel).
Na wat probeersels (winkelmandjes op de kop etc) zag ik bij de kringloop een spekkie voor mijn bekkie: 3 spuuglelijke oubollige lampenkappen.
Samen voor E 6.00 !!! Recyclen die hap.
Thuis direct de patchworkstof er af gescheurd tot de kale witte frames overbleven.
Met überhip strijkijzersnoer, nieuwe fittingen en mooie lampbolletjes helemaal perfect.
Misschien zelfs nog leuker na een verfbadje, betonverf ofzo.                                                                                                               Vooraf deelde niet iedereen mijn 'visie', maar het resultaat is echt naar tevredenheid.
Instant kerstgevoel. Ik word er iedere keer weer blij van en als we het zat zijn gaan we gewoon weer op zoek naar iets anders.....



Qua eten doen we ook best vaak aan recycling, laatst bleef er bijv.
na een gebraden kip-maaltijd best wat kip aan de karkassen over. Meestal maak ik er een lekkere lunchsalade van, nu kreeg ik zwaar trek in  ouderwetse kipragout.
Gevalletje upcycling. (recyclen naar een hoger niveau)
Je zou er bijna speciaal een kippetje voor braden.



2e ronde kip-ragout

30 gr boter, extra voor veel saus
1 ui, gesnipperd
restant gaar kippenvlees, 2 mokken ofzo
paar el bloem (afh. van gewenste hoeveelheid saus)
tl tijm
snufje kerrie
bouillon (blokjes + H2O, bijv. 1 liter)
bakje champignons, plakjes
1 stronk broccoli, klein gesneden
kleine winterwortel, blokjes gesneden
scheut cognac
peper/zout
slagroom/creme fraiche

Smelt de boter en bak de ui blond. Roer de bloem erbij tot een prutje.
Voeg bouillon toe en zet het vuur hoog, Blijf roeren tot de bloem en het vocht een elastisch papje vormen (roux), giet er opnieuw vocht bij, weer opkoken, roeren etc., tot gewenste dikte.
Voeg alle gesneden groenten en kruiderij toe en sudder tot beetgaar.
Maak op smaak met af met zout/peper, evt. extra cremig maken met een scheutje slagroom/creme fraiche.
Lekker met rijst.

*************************************************************************************


PS. traditiegetrouw: let op de Sint-aanbiedingen:



- 1 tijdschrift voor 5 of 11 nummers voor E 9,95 via Kruidvat  (verkoop alleen in de winkels)
Dit jaar met de Jamie en de Delicious!!!!!!!!
 
Lees even goed de actievoorwaarden, ik zag geen slotdatum voor de verkoop, maar andere jaren was dat altijd 30 november!!!! (sorry)


-  1 héél jaar de Foodies voor maar E 12.00 !!!! (via F&L), abonnement stopt niet automatisch



2 opmerkingen:

  1. Niks mis mee, hoor, met kippenragout. Ik ga het deze week ook weer maken, ter voorbereiding voor oudjaarsavond. Eigenlijk heel fijn comfortfood. Leuke lampen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Hoi Nell, af en toe heb je gewoon comfortfood nodig.
      Alvast een goed Nieuwjaar!!!!

      Verwijderen