dinsdag 19 mei 2015

Daar gaat 'ie dan.....

 
 
Lang gewacht, toch gekregen: onze verbouwing!
Ruim 10 jaar hebben wij op plannen en mogelijkheden gebroed, voor's (grotere keuken en leefruimte) en tegen's (kleinere tuin en kosten) tegen elkaar afgewogen en uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Tijdens deze lange voorbereidingstijd zijn onze plannen steeds meer uitgekristalliseerd en geoptimaliseerd tot een in onze ogen perfect plan.

rabarbertaart in wording
Toch was het wel even slikken van het weekend toen we onze keuken moesten ontmantelen, bijna kreeg ik spijt/heimwee.
De keuken was eigenlijk prima, zeer naar mijn zin, lekker vrolijk met veel geel. Had ik niet zo van koken gehouden was het gewoon een prima keuken geweest, nu kwam ik vaak best ruimte te kort.
Partir, c'est un peu mourir, snel nog maar wat heimwee-foto's gemaakt, een laatste taart en fatsoenlijk avondeten: 6 weken geen keuken!!!!







kabeljauw met venkel-tomaatsaus


Toch ligt ook daar weer een uitdaging: we gaan koken op een campingsetje en met de Dutch oven, net als op vakantie.
Met alle etenswaar in dozen en gelimiteerd bestek en servies (geen vaatwasser) heb ik eigenlijk sowieso al het bijpassende vakantiegevoel.
Vasthouden maar.....
Er werd goed gewerkt:
 




En de bouwers (slopers?) deden er nog een schepje op (slik), point of no return




 
 
 
Gelukkig kunnen we de woonkamer/wc gewoon blijven gebruiken, nu zelfs extra uitgerust met koelkast en geparkeerd fornuis!
't is een zootje, moet nog een beetje ge-fine tuned worden, maar gelukkig kan ik errug goed tegen rommel.....
Verstand op nul, blik op oneindig en denken aan het resultaat, want wat gaan we doen?
 
 
 
 
 
 
links oude situatie achtergevel, rechts nieuwe
 
Zoals je ziet kijken we er aardig wat leef en kookruimte bij, lekker.
Interne details zijn nog een beetje vaag, maar voor ons stond/staat voorop dat er gebouwd wordt in de stijl vh huis, jaren 30 dus.
Dit komt tot uiting in ramen, boeidelen en het afwijkende steenformaat.
Om de stenen heb ik al menig traantje gelaten, tot na de zomervakantie schijnt er geen passende steen meer uit de bakovens te komen.
Uiteindelijk hadden we alleen een non-keuze voor een niet geweldig matchende steen die we misschien nog wel zelf moeten vies maken (80 jaar verwering nabootsen) Jammer, jammer.
 
De invulling van de keuken houden we nog een beetje open, interesseert mij eigenlijk niet zoveel. Ruimte is wat ik wilde.
De keuken wordt simpel, we proberen misschien zelfs onze oude kastjes te hergebruiken. (bij het slopen begon ik wel aan de kwaliteit te twijfelen) en ook evt ook weer een multiplexplaat als aanrechtblad.
1 wand aanrecht en fornuis, andere wand volledig kast met apparatuur en genoeg ruimte voor al onze/mijn zooi.
Tegen de buitenwand plaatsen we een verrijdbare tafel die ook kan dienen als werkeiland, mijn extra meters.
In de bijkeuken komen de was/droogapparaten, diepvries en plek voor jassen en tassen (erg belangrijk).
De oude eetkamer wordt loungekamer (bank en tv) en de nieuwe eetkamer een ruime lichte eetkamer.
Alle nieuwbouw en de gang/wc krijgen een tegelvloer met vloerverwarming, wat een verwennerij in ons (tochtige) huis.
't wordt allemaal prachtig, zeker weten. Nu nog even de tussentijd overleven.
 
 
 

5 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig keukentje, ik kan me voorstellen dat je even moest slikken maar je krijgt er vast iets heel moois voor terug! Veel succes met de verbouwing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik zo kijk krijg ik eigenlijk heel erg spijt. Op het moment is het 1 steen bult, weg leuk keukentje. We gaan zeker proberen dezelfde sfeer terug te krijgen. Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Wat spannend. Leuk zo'n fotoverslag. Maar wat een troep maken ze er van, die bouwvakkers.
    Weer een gele muur, al je spulletjes, boeken en zooi erin en dan voelt het vast weer eigen.
    Fijn om meer ruimte te hebben, vooral met een groot gezin en je kookhobby.
    Ben benieuwd naar de eindfoto's
    Succes op de camping!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith, gelukkig gaat het allemaal best lekker. Onverwacht moet mijn man voor zijn werk naar India, kan er ook nog wel bij. (is weer een mond minder!)
      We blijven optimistisch. Gr, Gerry

      Verwijderen
  3. Wat errug, zo'n mooi vloertje weg!!!

    BeantwoordenVerwijderen