vrijdag 20 maart 2015

VrijMibo en Coq au vin

 



Afgelopen vrijdagmiddag fietste ik in een lekker voorjaarszonnetje nog snel even naar de markt. 't Was al tegen sluitingstijd dus ik moest een beetje doorfietsen.
Buurtjes van verderop waren aan de noeste arbeid, de 1 poetste de motor, de ander de ramen. Ik ving iets op over 'thee', maar kon het niet echt goed verstaan in het voorbij sjeezen. Mijn vage 'jaah' werd nageroepen met nog iets dat klonk op drinken.
Voor de zekerheid kocht ik op de markt ook maar een gezonde snoeperij voor erbij, just in case.
En idd de buuf had zin in een kopje socializen, doen we eigenlijk veel te weinig. Ze was ook erg nieuwsgierig naar onze bouwplannen (ter inspiratie), het kopje thee liep vloeiend over in een glaasje wijn. Een heuse VrijMiBo!(vrijdagmiddagborrel)
Tegen etenstijd zwalkte ik naar huis (grapje!), we aten gelukkig patat (stond echt al op de planning)
Mijn buuf had mij de halfvolle fles wijn in handen gedrukt, zou ze toch niets meer mee doen. Ik ook niet echt, thuis was al een (betere) fles open getrokken.
Weggooien ligt echter niet in mijn aard en zo ontstond het plan voor een coq au vin.
Hadden we een tijdje geleden ook gedaan en toen waren we allemaal zeer te spreken over de smaken.
Welk recept er was gebruikt, geen idee. Maar weer even een rondje gegoogeld dus, uit diverse recepten filterde ik een gemene deler.
Ik was zelf erg tevreden met het resultaat (kon iets dikker), maar mijn husband vond dat de wijnsmaak wel sterker kon. (misschien te milde wijn?)
Binnenkort in de herhaling.
Lekker met aardappelpuree/tagliatelle en groene groente zoals broccoli of sperzieboontjes. Er is best veel saus, lekker voor een 2e keer gemakkelijk.

samen in een warm badje lekker pruttelen
 
Coq au vin (6 personen)

1 hele kip
4 losse drumsticks
1 bakje spekjes
1 ui, gesnipperd

 3 tenen knoflook, gesnipperd
1 stengel bleekselderij, in boogjes 
1 winterwortel, in kleine blokjes 
1/2 blikje tomatenpuree (grote el)
1 kl.el tijm
3 laurierblaadjes
4 el bloem

300 ml rode wijn (goede kwaliteit) 
(scheut cognac)
1/2 liter water 
blok kippenbouillon
1/2 rode paprika, stukjes

verse peterselie, gehakt

Snij de poten vd kip.
Bak de spekblokjes aan in een beetje olie, zet ze apart in een bakje.
Verhit wat extra olie en bak de kip in porties rondom bruin, zet ook apart.
Bak de ui en knoflook in het achtergebleven bakvet, voeg daarna de bleekselderij en wortel toe. 5 min. bakken. Maak een leeg plekje voor de tomatenpuree zodat deze door het bakken ontzuurd wordt.
Strooi 4 el bloem in de pan en roer even door, giet de wijn (en evt. cognac) erbij. Vul aan met het water en het bouillonblokje en roer alles goed om.
Kruid met de tijm, peper en laurierblaadjes.
Laat alles samen aan de kook komen, doe de kipdelen en spekblokjes ook weer in de pan. Net als de rode paprikastukjes.
Zet het vuur zacht en laat alles zeker een uurtje zacht pruttelen, draai de kipdelen af en toe om.
Maak extra op smaak met peper/zout en bind indien gewenst meer aan met een papje van bloem en water/olie. (zeker 5 min. nog nagaren)
Bestrooi met de peterselie.


er bleven alleen een paar brutale vlerken over, lekker ontbijtje......

2 opmerkingen:

  1. Goed plan, zo'n kok-o-veun. Te lang geleden hier, wat mij betreft. Ik kan moeilijk aan scharrelkip komen, dus blijft het erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nell, dit was een Label Rouge van de AH. Heb je bij jou in Zeeland geen buurtboeren met loslopende kippen? Dat is pas echte scharrel.

    BeantwoordenVerwijderen