zaterdag 7 maart 2015

Hèhè, eindelijk een Ottolenghi.

 



Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit ge-Ottolenghi-ed.
U weet wel, die heel bekende Palestijns/Israelische kok uit Londen.
De kook-hype van vorig jaar.
Je kon niet om je heen kijken of je struikelde over iets van/met hem. (hele eigen Allerhande AH)
Zijn kookboeken The Cookbook, Plenty, Plenty More en Jerusalem zijn mega goed verkocht. Toch heb ik er geen enkele van.
Ten eerste ben ik natuurlijk veel te zuinig, ten tweede werd ik ook een beetje recalcitrant. Zo'n hype is niets voor mij.
Toch sudderde het een beetje door, de Arabische stijl is natuurlijk wel heel verleidelijk en laagdrempelig.
Bij het Dolhuys werd ik ooit lekker gemaakt met wellicht Ottolenghi's signature dish: aubergines met karnemelksaus en granaatappelpitjes.
Iets getweeked door het gebruik van lamsgehakt. Heerlijk, moest ik echt zelf een keertje doen....



Op de Bazaar in Beverwijk scoorde ik laatst reuze schattige mini aubergines, superlief. Mooie 1 persoonsporties.
Hoewel bij mij thuis de meesten niet zo enthousiast zijn over aubergines moesten ze er toch aan geloven, verplichte kost.
En.... wonder boven wonder was het een groot succes!!!!
Natuurlijk konden ze wel andere (p) dingen verzinnen die lekkerder zouden zijn, maar niemand vond het echt vies (= groot compliment)
Ik heb mijn kids weer eens onderschat.
Geleerde les: eerst doen, dan denken.


Aubergines met granaatappel

4 grote lange aubergines8 el olijfolie extra vierge
3 tl tijmblaadjes
zaadjes v 1 granaatappel (kan ook uit diepvries kant/klaar)
2 tl
za'atar (citroenig Midden-Oosters kruidenmengsel)
zout en zwarte peper
300 gr. lamsgehakt
1 ui
2 tenen knoflook, gesnipperd
2 tl tijm

1,4 dl karnemelk

100 g Griekse yoghurt
3 el olijfolie extra vierge, plus extra om te besprenkelen
1 kleine teen knofllook, fijngewreven
 een snufje zout



Verwarm de oven naar 200C.
Snij alle aubergines in de lengte door midden (met steeltje voor de show) en kruis het vruchtvlees in (laat de schil wel heel).
Smeer de helften in met alle olijfolie (wordt geabsorbeerd).
Bestrooi met peper/zout en wat tijmblaadjes. Rooster met vleeszijde aan bovenkant 35-45 min. in de oven tot goudbruin.

Maak de dunne karnemelksaus door alle ingrediënten door elkaar te roeren en zet tot gebruik in de koelkast. (alleen yoghurt is ook lekker)
Bak het lamsgehakt met ui en knoflook lekker bruin, kruid met peper/zout en tijm.
Beleg de aubergines met het gehakt, lepel er ruim saus overheen en bestrooi met granaatappelpitjes en za'atar. Finish with a drizzle of olive oil!

Met een frisse salade en couscous?
Zonder vlees ook goed als voorgerecht, vegetarisch hoofdgerecht of als groente.
Lekker warm/lauw/koud. Gewoon altijd lekker dus.


 
Filmpje op You tube waar the mister himself dit gerecht bereidt: HIER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten