zaterdag 14 februari 2015

Liefde gaat door de maag, óók met Valentijn!



 
Valentijnsdag staat weer voor de deur.
Wij doen er zelf niet echt veel mee, mijn husband komt toevallig wel 's ochtendsvroeg thuis van een 2 weekse reis.
Zou hij een kadostrikje om hebben?

Jong en verliefd zijn is natuurlijk hele andere koek, Ilja heeft sinds een tijdje een vriendje.
Bij hen staat romantisch Valentijn natuurlijk nog volop in de roze schijnwerpers.
'Valentijn' kun je echter voor iedereen zijn, zo heb ik deze koekjes gebakken als aardigheidje voor mijn 'misschien wel toekomstige schoonzoon'.
Speciaal zonder gewone suiker, beetje culinaire liefde op Valentijnsdag!


Cranberry-pecan-havermoutkoekjes (12-15 stuks)

150 gram speltbloem/volkorenmeel
80 gram havermout
2 tl bakpoeder
1/4 tl zout
1 tl kaneel
80 ml ahorn/agave siroop
120 gram kokosolie, licht verhit tot gesmolten
1 tl vanille extract

(evt 2 el. hazelnoot/amandelpasta)
60 gram pecannoten, fijn gehakt
80 gram gedroogde cranberry's, gehakt
1 appel, geraspt


Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakblik met bakpapier.
Meng alle droge ingrediënten (meel, havermout, bakpoeder, zout & kaneel) in een kom.
Meng in een andere kom de natte ingrediënten (ahornsiroop, kokosolie & vanille extract).
Roer dit door de droge ingrediënten en voeg tot slot de noten, cranberry's , (notenpasta) en geraspte appel erbij.
Door de olie ziet het er eerst uit als beslag, maar de havermout zuigt het vocht op en er ontstaat een soort deeg.
Schep met een maatschepje 12 hompjes en druk met je vingers plat op het bakblik. (evt. met een bakring als mal)
Bak de koekjes licht bruin in circa 10-15 minuten. (let op de onderkant!)
Laat de koekjes afkoelen op een rooster.

Naar recept van Cécile

De koekjes vielen thuis errugg in de smaak, 't was maar goed dat ik een stapeltje apart gehouden heb want de koektrommel is al leeg gegeten!
Zelf weet ik het niet helemaal, ik vond ze eigenlijk nog best wel zoet.
Teveel koekjesdeeg-smaak, waarschijnlijk door de appel/kaneel combo.
'n Beetje doorexperimenteren, ook met de olie hoeveelheid. Daar was ik best wel van geschrokken. Met minder olie worden ze misschien ook krokanter.
Stukjes pure chocolade lijken mij ook een goede match, zonder de appel dan...



Op school konden de kids Valentijns-rozen sturen aan vriendjes/vriendinnetjes.
Zo kreeg Antal een roos van iemand waar hij geld aan had geleend (en zo dus eigenlijk zijn eigen roos betaalde.....)
Vond hij toch niet zo'n strak plan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten