woensdag 28 januari 2015

National Eettest 2015



Mijn televisiedebuut: woensdagavond 20.30 NPO1.
Nou ja, je moet het weten om mij te kunnen vinden, 3 hoog achter in het vak foodbloggers....


Afgelopen donderdag melde ik mij Studio 24 in Hilversum om mee te doen aan de Nationale Eettest 2015.  
Enthousiast had ik mij een tijd daarvoor aangemeld voor het tribunevak foodbloggers.
Ik hou wel van weetjes en feitjes en heb ook het idee dat ik best wel wat weet.
Toen de opnamedatum naderde bekroop mij toch de twijfel, waarom deed ik het ook al weer?
De test van vorig jaar (ter oefening) leverde slechts een 6.5 op en om het nog erger te maken: mijn husband had dezelfde score.
Ik ben toch de foodie in huis?????
Paul de Leeuw is ook niet exact mijn favoriet, waar stelde ik mij aan bloot?
Maar goed wie A zegt moet ook...
We (samen met medeblogger Judith) waren een beetje aan de late kant, we kregen de laatste 2 nummertjes voor ons vak. Dit bepaalde dus ook onze zitplaatsen.
Hmm, ik had wel ietsjes lager willen zitten. Vooraan hoefde niet maar een mooie middenmoot was leuk geweest, TV=TV.


 
buuf had een leuke groene selfie (spotlight op tribune) gemaakt
 
beter zó
Voor de show/test begon werden wij nog even geïnstrueerd en ge-enthousiasmeerd tot het maken van een soort wave.
Al snel was duidelijk dat wij niet het enthousiaste vak waren, iedereen zat nog snel te facebooken of iets anders social media's. (behalve deze dinosaurier zonder (smart)Phone)
De andere vakken werden bevolkt door boeren-snackers-healthfreaks en bekende NL'ers.
 
Aan de slag, 30 vragen met 8 seconden nadenktijd per vraag.
Diverse categorieën, ik weet ze nu niet allemaal meer.
De vragen (net als vorig jaar bedacht door juffrouw Janny van Heel Holland Bakt) varieerden van èchte weetjes tot idioot simpel en gewóón idioot met een hoog gokgehalte.
U merkt het al, ik was niet de winnaar....
Gelukkig was dat wèl een blogster, onze eer was gered. Het vak met de hoogst gemiddelde score wel weer gênant was. Verstand van eten was duidelijk niet echt een vereiste.....
Ik had 17 goed, wéér een 6.5! Met gemak had het 2 vraagjes beter gekund, aan de intonatie had ik eigenlijk al wel het antwoord moeten herkennen.
Maar ja, altijd eigenwijs hè?
2 weetjes had ik moeten weten (ivm mijn werk). Tijd voor een cursusje?
De winnares had 21 vragen goed (7.5) en een michelinster-kok slechts 12.
Maar ja, wie wil nu weten hoeveel hamburgers er jaarlijks in de VS gegeten worden? (vraag uit 2014)
 
Hoeveel hebben jullie goed ? (mag niet > 17!!!!)
Komt allen kijken, misschien zie je mij wèl.
 
woensdag 28 jan. 2015, NPO 1, 20.30 uur

scorelijstje ter controle, 1 vraag te laat omdat ik eerst op het papier schreef!!!
(antwoorden netjes uitgegomd, = geheim tot de uitzending)

 
 
Goed, ondanks tegenvallend resultaat was het een leuke/leerzame/gezellige ervaring.
Paul de Leeuw deed het prima professioneel en zonder vunzigheden (onder de duim bij juffrouw Janny?) en ik ben geen studio-virgin meer!



PS (29/1/2015): ik was dus echt onzichtbaar in de uitzending. Sowieso kwam ons vak niet heel veel in beeld, behalve met de winnares Sophie natuurlijk.
Nog weer een deuk in mijn zelfvertrouwen: Antal en Sacha èn mijn broer hadden óók een  6.5!
De kids hadden wel weer hele andere vragen goed/fout. Vooral het betere gok en rekenwerk. Ik heb nog steeds spijt van mijn easy vermijdbare fouten (vraag over honing/appel/koemelk), als ik die goed had gehad was ik bijna winnaar. Dream on....

Kijk de uitzending terug en doe mee!

http://www.npo.nl/de-nationale-eettest-2015/28-01-2015/BNN_101372913

4 opmerkingen:

  1. Hoi Gerry, ja volgende keer moet je ook vooraan komen zitten! Superleuk verslag heb je gemaakt. Zo vult iedereen elkaar aan.
    Die van de appel vond ik stom trouwens ;-). Dus van mij krijg jij daar punten voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sophie, gezellig om je ontmoet te hebben. En natuurlijk gefeliciteerd met de winst!

      Verwijderen
  2. Het waren m.i. allemaal een beetje dommige vragen. Niet echt food-gerelateerd, afgezien van de laatste 10 misschien. Maar leuk toch, voor je studio-ervaring? (Voor als je weer eens meedingt in HHB)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell, ik heb mij idd weer opgegeven voor HHB, weet niet of ze me misschien al direct afwijzen ivm vorig jaar.(ik gebruik de ongare bodem steeds als excuus, maar misschien zagen ze MIJ gewoon niet zitten.....)

      Verwijderen