maandag 26 januari 2015

Foodswap januari (3 voor de prijs v 1)


Na een korte winterstop heb ik deze maand weer meegedaan met de foodblogswap.
Ik mocht iets koken van Great Little Kitchen van..., ja van wie eigenlijk? Ik zag wel een portretfoto, maar nergens een naam!
Het is een redelijk jong blog, het 1e recept dateert uit april 2014.
Op zoek naar een passend swaprecept bladerde ik door alle blogposts (geen index, onhandig), zag enkele leuke BBQ-recepten maar daar was het weer niet voor (-1C).
Opeens kwam ik ook een oude bekende tegen: hete eieren, sept. 2014 had GLK zich voor de foodblogswap laten inspireren door mijn recept.
Vagelijk geïnspireerd: alleen het ei, ui, knoflook en sambal hadden het overleefd.

Mijn zoektocht eindigde bij de kipcurry met bloemkoolrijst, vooral vanwege het laatste: bloemkoolrijst.
Ik ben altijd al dol geweest op bloemkool, maar op het moment is deze groente ook helemaal hot and happening. Vooral onder de koolhydraat-mijders. Gestoomd, gebakken, gemalen: rauw in salades of gebakken als pizzabodem en wat al nog meer.
Het oorspronkelijk recept was gericht op Thailand, bij mij kreeg het een Indiaase makeover.
Geïnspireerd door overgebleven aardappelen en de onbedoeld ontdooide spinazie (vriesvakje buitenwerking wegens vorst -3), samen gebrouwen tot Saag aloo.
De aardappelen bleven niet zo stevig als voorzien (hadden waarschijnlijk rauw moeten zijn), maar in z'n geheel was het een smakelijke combinatie met de bloemkoolrijst en de kipcurry.
Ben benieuwd of mijn husband de komende weken in India ook zo lekker zal eten......(ahum).


Kipcurry

kippedij-filets, in stukjes
2 el korma pasta (Patak)
1 ui, gesnipperd
2 knoflookteentjes, gesnipperd
kopje water
1/2 pakje kokosmelk
zout
1/2 rode paprika
olie
(rode peper, citroensap, suiker)

Braad de kipstukjes aan in de hete olie en zet ze daarna apart.
Bak de ui en knoflook tot lichtbruin en zacht, voeg de kormapasta toe en bak even mee.
Verdun met wat water en sudder 5 min. Voeg dan de kip, kokosmelk en paprika toe, zachtjes stoven tot de kip gaar is en de saus de juiste dikte. Evt. met extra zout, citroensap, suiker, rode peper op smaak afmaken.
Ook lekker zonder kip met ei/tofu en extra groente (bleekselderij/paksoi/champignons/aubergine)


saag aloo

250 gr diepvriesspinazie, ontdooid
1 ui, gesnipperd
2 knoflook, gesnipperd
6-8 gekookte/rauwe aardappelen, blokjes
1 tl gemberpoeder
1 tomaat, blokjes
1 tl kerrieblaadjes, toko/natuurvoedingswinkel
2 tl kerriepoeder
1 tl komijnpoeder
1/2 rode peper
hand munt
hand verse koriander
zout
olie

Bak de aardappel in de olie rondom bruin, voeg de ui, knoflook en kerrieblaadjestoe en bak lekker mee. Voeg de overige ingrediënten toe en laat alles kort meegaren.
Voor rauwe aardappelen misschien eerst de kruiden met wat water en pas op het laatst de spinazie en tomaat.


bloemkoolrijst

meerdere bloemkoolroosjes
olie
zout

Vermaal de bloemkool in een keukenmachine of rasp op een fijne handrasp tot korrels.
Verhit wat olie in een koekenpan en verwarm de bloemkool al omscheppend een min. of 5. Zeker niet te gaar maken! Kruiden met wat zout.

Natuurlijk kun je ook zelf een kruidenpasta maken, maar af en toe dient gemak de mens en de Patak pasta bevat geen gekke ingrediënten.
Ik had een klein beetje kipcurry bewaard voor de foto, maar 's ochtends bleek de vogel gevlogen! Een snoeperd dacht dat de laatste stukjes kip ook wel op konden.
Op de foto dus kipcurry zonder kip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten