maandag 29 september 2014

Blije soep met de Foodblogswap september.


Ik heb deze week vrij genomen om in huis eens goed op te ruimen.
Kleding sorteren, door het hele huis te lang bewaarde spullen weg te doen (uitmesten) en misschien ook eens extra poetsen.
Hoop dat het gaat lukken, 't is wel heerlijk nazomer weer deze week.... (20+)
Ook moet er nog een Foodblogswap-blog de deur uit, dus first things first!

Voor september kreeg ik het blog van Sophie van het blog 'Eten maken'.
Deze actieve dame schrijft op haar blog over haar culinaire avonturen.
Veelal vegetarisch, vaak gezinsgericht en met een hoog zelfmaakgehalte.
Zo viel mijn oog op het 'recept' voor zelfgemaakte bellenblaas!
Dat had ik vaak kunnen gebruiken!!!!
De koek/taart neemt een aardig deel vd receptenindex in beslag, maar bij de foodswap probeer ik toch een beetje uit die hoek weg te blijven.
Uit m'n comfortzone, er wordt hier al genoeg gebakken.
Zo bleef ik hangen bij de zwartebonen-pompoensoep. (ook eigenlijk wel comfortzone, zeker comfortsoep!)
Ik had van mijn werk onlangs een schattig mini pompoentje meegenomen, ideaal.
Ik maak wel vaker pompoensoep, maar deze had weer eens een andere invalshoek, een Mexicaanse make-over.
 
handel op de kerktrappen


 zou deze bus nog rijden? (20 jaar later?)
Door het pureren krijgt de soep een soort bruine onbestemde kleur, niet moeders mooiste. Ik werd er echter wel blij van, 't deed mij denken aan onze vakantie in Mexico en Guatemala, ooit.
Zon, zee, strand en veel (eet)cultuur. Met openbaar vervoer en soms eigen auto doorkruisden wij grote delen van deze landen. (zie foto's uit oude doos)
In backpackerhostels en op marktjes aten we onbekende en soms onbestemde zaken. Heerlijk.
Zwarte bonen zijn een groot onderdeel vh lokale volksvoedsel, goedkoop en erg voedzaam.
Om de kleur wat op te vrolijken gebruikte Sophie een deel vd pompoenblokjes als decoratie, ik heb gewoon alles er doorgepureerd. (anders legt 3/4 v mijn gezin ze terzijde....)
Wel heb ik voor extra bite de soep uitgebreid met extra bonen, rode paprika, nachochips, rauwe ui en tomaat.
Het was een heerlijk soepje, soort vloeibare chili con carne (sin carne).
Geheel vegetarisch zelfs, hoewel stukjes gekruide kip ook lekker waren geweest.
Samen met een lekkere tortillawrap en/of maissalade een leuke thema-maaltijd.
Vakantiegevoel in een kommetje!!!!!!
 
tortilla erbij?

Blije zwartebonensoep

1 blik zwartebonen (of vers gekookt)
1 blik tomatenstukjes 
stengel bleekselderij, in boogjes
1 hele grote ui
3 tenen knoflook
ongv. 400 gram pompoenparten met schil, zonder pitten

1 rode paprika, gehalveerd, zonder zaden
1 theelepel komijnpoeder
1/2 theelepel korianderpoeder
1/2 theelepel kurkuma
1 theelepel paprikapoeder (gerookt)
een scheutje witte wijn of sherry
1,5 liter groentebouillon

stelen v 1/2 bosje peterselie
paar stelen v koriander
2 laurierblaadjes
zout en peper en tabasco naar smaak

evt 1/2 rode peper
ruime scheut olijfolie

1 blik zwarte bonen, gespoeld
1/2 ui, best fijn gesnipperd
3 tomaten, in blokjes
blaadjes 1/2 bosje peterselie

ter decoratie: mais, korianderblaadjes, nachochips, geraspte kaas, tabasco

Fruit de ui, knoflook en bleekselderij in de olijfolie. Giet het blik tomatenstukjes en 1 blik zwartebonen erbij. Voeg ook de rode paprika en pompoenparten (+1/2e rode peper?) toe.
Kruid met de komijn/paprika/korianderpoeder, laurierblaadjes en de stelen peterselie en koriander.
Laat samen met de bouillon en witte wijn/sherry lekker pruttelen (30 min.?)
Verwijder de laurierblaadjes en paprikahelften.
Pureer met de staafmixer (opletten voor hete spetters) tot een egaal geheel.
Snijd de paprika in blokjes.
Voeg het 2e blik (gespoelde) zwarte bonen toe met de rauwe ui, gesneden tomaat, paprika en peterselie.
Garneer op je bord/kom naar smaak met nachochips, mais, verse koriander, geraspte kaas. Extra smaak met tabasco, peper/zout.

 


2 opmerkingen:

  1. Wauw, wat ontzettend leuk met die vakantieherinneringen erbij Gerry! Ik kwam uit een heel andere hoek aanwaaien: mijn persoonlijke peulenparade. Ik kocht stelselmatig alle soorten bonen bij toko en natuurvoeding en zocht daar dan recepten bij. Dit soort soep vond ik heel veel op Amerikaanse en Mexicaanse sites. Zodoende...

    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sophie, ik moet bekennen dat ik nog nooit zelf bonen in de week heb gezet!
    Moet ik toch echt gaan proberen, schijnt zoveel lekkerder te zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen