maandag 2 juni 2014

Te groot succes.......


 
Vandaag lekker uitgeslapen, ondanks de verbouwingsherrie vd buren.
Even een dagje niks. Nou ja, puinruimen in mijn zwaar verwaarloosde huishouden. The day after........
Gisteren stond ik dus op het brocante marktje, met zelfgemaakte taart.
Donderdag begon ik met het bakken vd 1e taart, de sinaasappel-amandel-chocoladetaart. Deze moet namelijk altijd een beetje rijpen, worden de smaken prettiger gemengd.
Vrijdag volgenden de carrotcakes, door de olie blijven deze lekker lang smeuiig.
Zaterdag moest ik echt aan de bak, ik kwam echter niet echt op gang.
't Was prachtig weer en ik bleef uitvluchten verzinnen om te gaan beginnen.
Ook een soort podiumvrees, hoeveel moest ik in vredesnaam bakken?
Ik wilde niet te weinig hebben, maar ook zeker niet teveel!
Langzaam vorderden de spelt-notentaarten en de bakewell-plaattaarten.
Door het mooie weer gingen we ook nog BBQ'en. Ook nog maar even groente gegrild en een huzarensalade gemaakt. Even relaxen, maar niet voor lang.

Ilja werkt als bijbaantje bij de locale Thaise afhaal. De eigenaressen zijn dol op taart, toen zij vernamen dat ik de volgende dag op de brocante stond mocht/moest Ilja onder werktijd naar huis om van alles een proefstukje te halen.
's Avond kwam ze met een compleet bestellijstje thuis! (de dames konden zelf ivm werk niet naar het marktje).
Door het bestellijstje en de proefstukjes liep ik direct al 14 stukjes in het achter! Dus nog maar een paar taarten extra gebakken. (black bean brownie, en sinaasappelkokostaart)
De laatste kwam om 01.00 uur uit de oven! (eigenlijk mislukt)

 

 

's Ochtends was ik al om 06.00 weer wakker, knoop in m'n maag.
Om 09.00 uur ging de poort open om je stalletje in te richten, ik moest 2x rijden om alle taarten en bistro-zitje mee te slepen.
Het was best een groot stalletje, mijn aanbod verzoop eigenlijk in de ruimte. Direct had ik het idee dat ik vééél meer had moeten bakken.
Het marktje stond tussen de planten, net een Frans straatje.
De stalletjes om mij heen waren allemaal brocante, geen antiek maar gewoon gezellige huisraad, servies en linnengoed. Ik heb mijn ogen maar een beetje dicht gehouden.
Ook had ik trouwens echt geen tijd, er was direct al heel veel belangstelling voor mijn taarten.
Veel mensen hadden mij in de krant gespot!




De taartjes vlogen weg, ik begon 'm al snel te knijpen. Gelukkig had Ilja beloofd nog wat extra notentaartjes te bakken, moest ze wel komen trouwens.
Mijn stalletje begon er steeds amateuristischer uit te zien met allemaal lege taartschalen en het marktje duurde nog tot 17.00 uur!
Om 13.30 kwamen ze eindelijk, problemen met de oven gehad.
Ook de nieuwe aanvoer verdween als sneeuw voor de zon, maar het begon nu wel iets rustiger te worden.
Waarschijnlijk gingen mensen nu meer de terrasjes op te zoeken of hun eigen achtertuin.
't Was tenslotte heerlijk weer. (+ 20 C)
Ik heb mijn aanwezigheid nog een beetje gerekt (leeg stalletje staat zo ongezellig), maar uiteindelijk heb ik toch maar opgebroken, ik was ook wel toe aan mijn eigen tuintje.
Het waren vermoeiende dagen geweest, maar zeker de moeite waard!


Het was een vruchtbare ervaring, ook erg leerzaam. De volgende keer moet ik dus toch echt veel meer bakken, maar ook zorgen dat ik andere leuk aanbod heb om mijn kraampje een beetje mee te vullen. (zoals potjes eigen gemaakte jam, pesto, tapenade of hummus) Daar is ook zeker interesse voor.
Ik heb niet direct nieuwe taartopdrachten gekregen, maar wel veel visitekaartjes uitgedeeld. De mensen een beetje kietelen kan geen kwaad.
Er werd al gesproken over een mogelijk vervolg, misschien augustus en zeker met de kerst (staan de kassen toch leeg). Lekker mince pies bakken en cranberry-cake!

's Avonds gleed ik 7 treden vd trap, iets blauwer kwam ik op mijn pootjes terecht. 't Waren echt mijn slippers hoor en niet de vermoeidheid.....
 
 
 Hollandse 'lavendel' in de buurt v het tuincentrum



 


6 opmerkingen:

  1. Wij van de winkel "Van Kleding tot Kastje" uit het dorp stonden ook op de markt en hebben ook nog even geproefd van je taart voordat je kraam helemaal leeg gekocht was. En we hoorden om ons heen hoe lekker de stukjes taart werden gevonden! En wat een fijne dag hadden wij allemaal, met lieve mensen om ons heen en heel veel interesse voor alles wat er te krijgen was. Van mooie planten tot leuk oud brocante of iets wat daar goed bijpaste. Iedereen had het prima naar zijn zin. Op naar een volgende keer en ik zou zeggen, misschien tot dan... Hartelijke groetjes van Liesbeth en Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi dames, leuk dat jullie even een berichtje achterlaten!
      We hadden echt mazzel met het weer, hoewel dit weekend natuurlijk ook mooi wordt (misschien te mooi). Een volgend keertje doe ik zeker weer mee!
      Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Hoi Gerry,

    wat super om te lezen dat het een succes was. Wat enorm stoer dat je gewoon voor jezelf gaat beginnen. Jij doet waar ik alleen nog maar van droom. Als je volgende keer wat vulling nodig hebt voor je kraampje dan bak ik met alle liefde stok- broodjes.
    Veel succes.

    Gr. Eva (van de roodharige meisjes)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eva, wat een lief aanbod! Mijn hersens zijn ook al aan het knarsen voor mogelijkheden!
      gr, Gerry

      Verwijderen
  3. Wat super leuk om daar je werk van te maken! Zelf vind ik het ook heerlijk om te bakken, probeer graag wat uit, maar om het ook gaan te verkopen! Spannend! Heel veel succes, en zo te lezen heb je met die markt al veel succes gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft spannend en soms mislukt er ook wel eens wat. Eigenlijk moet je altijd dingen verkopen die je zelf ook eerst kunt proeven.
      Gr, Gerry

      Verwijderen