vrijdag 23 mei 2014

Herintreedster..


Zoals ik al beschreef zaten in de #foodybox ook 2 verpakkingen Nederlandse garnalen, 1x gepeld en 1x ongepeld. (van het Nederlands Visbureau)
Hartstikke goed natuurlijk, wij houden wel van een garnaaltje.
Wijzelf dan, de kids hebben er niets mee.
De dames vinden het vieze beestjes (qua uiterlijk), Antal is niet zo vissig (heeft een aquarium), Marnix houdt zeker van garnalen maar dan  in de vorm van gegrilde gamba's in knoflookolie!
Genoeg voor 2 dus, eerst de gepelde, lekker in een rijpe avocado met een zelfgemaakt cocktailsausje.
Zonder het te weten blijk ik al jaren een officiële saus te maken, de Marie Rose.
Combinatie van mayonaise, ketchup, drank (whisky/cognac), worcestersaus en citroen. Zelf doe ik altijd 1/2 mayo/1/2 yoghurt of zure room, de citroen laat ik dan ook wel eens weg. Snufje dille is ook lekker.


Voordat we van de ongepelde variant konden genieten moest ik eerst aan de bak: garnalen pellen!
Vroeger (> 40 jaar geleden) kocht mijn moeder ook vaak een pondje grijze garnalen, als kinderen (ik tenminste) hielpen wij dan mee met pellen.
Zo kon je tenminste ongemerkt af en toe wat in je mond stoppen.
Ik vond het best altijd een leuk klusje, de bult ongepelde garnalen werd steeds kleiner en je bakje steeds voller (als je niet te veel snoepte).
Ik had er ook best wel een beetje handigheid in, knakken, voorkant achterkant, klaar!
Hmm, die vaardigheid ben ik wel een beetje kwijt, het pellen ging voor geen meter. Ik was denk ik te voorzichtig, bang om de garnaal kapot te trekken.
Uiteindelijk is het gelukt, lekker op een zacht wit bolletje met een restje saus.

Heerlijk smullen, maar die baan als 'herinstreedster' kan ik wel vergeten!



Geweldig filmpje vond ik altijd!

1 opmerking:

  1. I'd like to invite you to join our site www.erecipe.com . I really enjoy your blog and recipes and I think the over 8,000 unique daily visitors to eRecipe will too.
    By joining eRecipe, we will provide the Nutrition Facts for every recipe you post in which you could customize and add to your blog. Viewers need and love to know the nutritional facts. Its a free service that we offer to blogs and recipes we really love. It looks professional and your members will love it.
    Simply visit www.erecipe.com or contact me at michelle@erecipe.com. We look forward having you in our network!

    BeantwoordenVerwijderen