donderdag 8 mei 2014

Vervulling van (één) van mijn jeugdfantasien.....

































Als kind heb je vaak meerdere mogelijke beroepen in je hoofd, iets wat je wel zou willen worden. Omdat je iemand kent met dat beroep of omdat je er je eigen fantasie bij hebt.
Zo wilde ik altijd graag bij een slager werken, met je handen in het vlees zitten leek mij echt geweldig.
Van een hele koe/varken mooie stukken vlees maken, naturel of lekker gekruid.
Er was echter 1 serieus ding dat mij van deze toekomstdroom heeft afgehouden: bij een slager moet je altijd veel poetsen!
En... poetsen is niets voor mij.
Einde verhaal.

Jacobshoeve
 
Deze niet geheel weggeroeste liefde herleefde toen ik in ons lokale suffertje een workshop 'zelf worst maken' tegenkwam.
Gegeven door niemand minder dan Meneer Wateetons!
Misschien niet bij iedereen bekend, maar deze meneer is een bekendheid in worstland. Hij heeft namelijk het boek 'Over worst' geschreven, een gedetailleerde handleiding over zelf worst maken. Voor fanatieke leken.
In zijn 'Worstlog' beschrijft hij al zijn worst-belevenissen (ook de Engelse betekenis).
Zijn culinaire wel en wee komt aan het licht op zijn blog en hij is de 'Lieve Mona' van de Elle Eten. (problemsolver)
Uitzoeker, ontdekker en avonturier zijn ook zijn 'middle names'.
Hoezo pizzaoven kopen, die maak je toch helemaal zelf?
Proefondervindelijk, the hard way. Toch?

Goed, met die Meneer dus, gezellig samen met de gastvrouw (vd Jacobshoeve) en 6 andere worst-wannabee's.
Hun exacte beweegredenen ken ik niet, ik miste wel een introductierondje.
Geeft instant groepsgevoel.
1 persoon 'kende' ik echter wel, medeblogster Martine.
Wij opereerden dan ook als worst-duo. Zij had zelfs wat ervaring. Nooit verkeerd.




Onder het genot van stukjes worst, stokbrood en een wijntje werden we onderwezen over technische zaken en de valkuilen vh worstmaken.
Belangrijke zaken:

hand vd meester
-MENGKOUD, zorg dat al je materiaal (vlees en molen) koud zijn, zelfs aangevroren. Bij een te hoge temperatuur verandert de eiwitstructuur van het vlees en kun je nooit meer een mooie worst maken. Werk dus ook snel.
- ongv. 1/3e v je worst moet uit vet bestaan (of vet vlees) Varken schijnt het mooiste vet te hebben, op meerdere plaatsen met verschillende kwaliteiten.
- WORDT VRIENDEN MET JE SLAGER (voor speksoorten en verse darmen)
- na het malen kun je smaakmakers toevoegen. (in ons geval venkelzaad)
 
- gebruik nitrietzout tegen bacteriënbesmetting
- overvul de worst niet, bij verhitting krimpt de darm= kans op barsten.
- (bijna) alle combinaties zijn mogelijk, leef je uit!

 De tijd tikte door, werk ad winkel: recept uitkiezen, vlees portie afsnijden (koud zetten), specerijen afwegen (beetje onhandig dat receptuur v 1 KG was en wij werkten met 1,5 KG vlees! Even opletten dus, met een wijntje op een bijna nog lege maag), koud vlees malen naar wens (grof/fijn), kruiden toevoegen en kneden maar! Niet te kort, niet te lang, precies goed. Koud zetten.
Dan eindelijk het uur U, worst maken. 
Onder enige hilariteit stroopten we een darm om het pijpje van onze gehaktmolen, stopten ons gehakt in de vulopening en  toen: 'u vraagt, wij draaien'.
Ons bord vulde alras met een 1.5 meter lange verse worst.
1 van mijn favoriet momenten vd avond was het leren draaien v saucijzen.
Very easy, maar je moet het een keer gedaan hebben.

 
De worsten zagen er geweldig uit (lekenmening), maar hoe was de smaak?
Gelukkig draaide Meneer Wateetons ondertussen voor ons een overheerlijke maaltijd in elkaar: venkelsalade, gekruide couscous en onze eigen gebraden worsten.
En het moet gezegd worden: wij waren niet het efficiëntste, snelste groepje, maar we hadden wel de lekkerste worst! (nu maakt honger rauwe bonen zoet, 't liep tegen elven en we hadden nog geen avondmaaltijd gehad, op dat moment had ik alles wel gelust!)
Er was veel teveel worst, gelukkig kregen we het overschot mee naar huis.
Kon het thuisfront ook smullen!

Het was een leerzame, goede avond. Niet my worst nightmare.
Krijgt vervolg.
Ik weet wel wat ik voor mijn verjaardag vraag........!
Natuurlijk was dit maar een simpel beginnetje, je kunt ook leverworsten maken of gedroogde worst. Daar komt veel meer bij kijken.
Ik ambieer eigenlijk gewoon dit type worst, lekker met smaak naar eigen keuze.
Hoewel ik ook wel eens overwogen heb bij de gepensioneerde slager uit mijn opa/oma's dorp de recepten van zijn heerlijk bloedworst en Groninger leverworst op te vragen. Zodat ze niet mee gaan in 't graf.
Weer zo'n idieëel fantasietje.....

 
werkoverleg
 

Ook zelf worst leren maken: bijv. bij Meneer, en bij Wild Vleesch

PS: mijn andere beroepfantasie was schooljuf worden, lijden mijn kids nog dagelijks onder!                 

8 opmerkingen:

  1. Onze worsten waren fantastisch! Ik vond het heel gezellig om een avondje samen worst gemaakt te hebben. Ik heb de venkelworst al thuis gemaakt en die lukte prima. Alleen de wijn die ik erin had gedaan vond ik te zoet. Daarna nog een keer truffel-pecorinoworst geprobeerd, maar die kreeg ik niet verwerkt. Het vlees wilde niet door de molen en ik kreeg het de darm niet in. Daar heb ik hamburgers van gemaakt. De stilton-mosterdzaadworst ging wel in de darm en is erg lekker geworden, al lijkt het natuurlijk niet op de smaak die ik me uit Engeland herinnerde ha ha ha.
    Mijn verslagje is in de maak en verschijnt deze week. groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gedurfd van je om met andere combinaties aan de slag te gaan, worst met pecorino had ik zelf niet zo gauw bedacht.
      Ben benieuwd naar jouw verslagje, gr, Gerry

      Verwijderen
    2. Hij staat online http://duizenden1dag.blogspot.nl/2014/05/worst-maken.html

      Verwijderen
    3. Hé Martine, ik ga gauw een kijkje bij jou nemen! Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Wat leuk en wat een leuk verslag! Ik wil ook ooit een workshop worst maken volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Antoinette, jij woont natuurlijk in een worstland bij uitstek! Salami's, mortadella en je zult struikelen over de venkelworst, toch is zelf maken wel heel uniek. Gr, Gerry

      Verwijderen
  3. Wat een leuk verslag van een ook wat mij betreft zeer geslaagde avond. Intussen zijn de gedroogde worsten die ook op die avond zijn gemaakt ook klaar!

    BeantwoordenVerwijderen