dinsdag 29 april 2014

Boterige April foodblogswap.



En opeens was het alweer tijd, tijd voor de Foodblogswap van April!
Ik had mij een beetje verrekend, het voelde vorige week nog niet als de laatste week van April. Ik was niet de enige, velen sloegen spoorslags aan het koken.
Ik had het alleen erg druk met mijn Koningsdag-voorbereidingen en stelde mijn swap uit tot het weekend.
Officieel moet je bloggen voor de laatste zondag vd maand, dat is dus niet gelukt. Dit is een blog in de blessuretijd.

Deze maand kreeg ik het blog 'ik kook ook 73'. Ik vind het een erg intrigerende naam, waar staat de 73 voor, geboortejaar, huisnummer, leeftijd? Geen idee.
Ivanka's blog heeft geen receptenindex, het zoeken naar een leuk swaprecept is daardoor iets moeizamer.
Gelukkig is het nog wel een redelijk jong blog (aug'14) en is het doorscrollen van alle blogposts geen oneindige oefening. En op deze manier lees je wel haar hele bloghistorie!
Er kwamen zeker leuke recepten voorbij, vooral de herfstige stoofpotten en soepen spraken mij het meest aan.
Door een beetje tijdnood en uitbundig lentegevoel maakte ik echter een compleet andere keuze: kruidenboter van Moeder Marie.
Ivanka heeft van haar voormalige buurvrouw (met Frans restaurant) het recept van haar heerlijke kruidenboter geërfd.

Bij ons thuis heb je kruidenkaas-fans en kruidenboter-fans.
De biologische kruidenboter van mijn werk viel laatst erg goed in de smaak, heerlijk roomboterig.
Toen ik echter bij de DEEN andere kruidenboter goed bestudeerde, legde ik het van schrik direct terug. Er zaten doorgestraalde kruiden in!
Niet doorgedraaid, maar doorgestraald!
Tegen beter weten in vroeg ik aan een passerende bedrijfsleider of hij wist wat dat inhield, doorgestraald. Hij had geen idee, zou zich bij de inkoop laten informeren.
Ik heb het dus thuis maar even opgezocht.

'Doorstralen is een vorm van conservering. Doorstralen met gammastraling is een methode om voedsel veiliger en langer houdbaar te maken. Insecten en micro-organismen die ziekte en bederf veroorzaken worden gedood.
In Nederland gebruikt voor het doden van ziekmakende bacteriën zoals Salmonella, Campylobacter en Listeria in vlees, kruiden, gedroogde groenten en eiproducten.
Bij doorstralen denken veel mensen aan radioactieve straling. De straling die bij doorstralen van voedsel wordt gebruikt is echter een totaal andere dan die in kernreactoren gebruikt wordt. De stralingsenergie gaat door het voedsel heen, maar maakt voedsel niet radioactief'.
In Nederland wordt vers fruit en verse groenten niet doorstraald. Doorstraling van voedsel mag alleen bij producten waarvoor ontheffing is verleend. Voor elk van die producten is bepaald welke maximale dosis straling opgenomen mag worden'
(info voedingscentrum)

Klinkt nog steeds niet heel erg fijn, hoewel er ook positieve toepassingen zijn.
Zo kan het de eigenschappen van melkeiwitten die allergieën veroorzaken doen afnemen.
Doorstraling wordt ook gebruikt om voedsel veilig te maken voor personen die extra gevoelig zijn voor infecties, bijv. aidspatiënten/kankerpatiënten.

Doe mij toch maar gewoon de kruidenboter van Moeder Marie, de enige straling die daar aan te pas komt zijn zonnestralen! (als ik op ons terrasje lekker zit te smullen!!!!!!!!)


Kruidenboter à la Moeder Marie

100 gr. zachte roomboter
1/5 fijngesnipperde ui of 1 redelijk lenteuitje
1/2 klein teentje knoflook, uitgeperst
30 gr kwark (eetlepel)
1/2 tl aromat (of zout)
1/2 klein bouillonblokje (of niet)
grote hand peterselie, fijngesneden

evt. beetje dille, tijm, mierikswortel, mosterd

Meng alle ingrediënten tot een smeuiig geheel. Laat de smaken minstens een paar uur doortrekken. Eet smakelijk!


Eigenlijk was het recept voor 5x zoveel, het leek mij wel handig om eerst een kleinere hoeveelheid uit te proberen.
Ik hikte ook erg aan tegen de hoeveelheid aromat (überhaupt niet zulk fijn spul, E621) en verkruimelde bouillon, dit heb ik dus aangepast.
De kwark sprak mij juist erg aan, het wilde alleen niet goed mengen met de roomboter. Om het vrijkomende vocht iets te binden heb ik wat paneermeel toegevoegd (rijstemeel kan ook).
Zonder de extra kruiden vond ik het een beetje kaal, is het meer een peterselieboter. (ook fijn)

Mijn smaakpanel (Antal) zei dat de lekkere smaak (vd supermarkt-variant) aanwezig was, maar niet sterk genoeg.......
Zou het de afwezige hoeveelheid aromat en bouillonblokjes zijn of het gebrek aan doorstraling?

2 opmerkingen:

  1. Het was mijn eerste foodblogswap en dan is het best wel spannend wat iemand van de je blog en wat diegene gaat maken. Leuk dat je de kruidenboter hebt gemaakt en ik denk inderdaad dat de aromat en bouillonblokjes mede de smaak maken. Ik begrijp dat je de E621 wilt vermijden, ook ik ben daar erg mee bezig en verbaas me werkelijk waar het allemaal in zit. Maar goed dit recept komt uit de jaren 70 en toen was er nog niets bekend over de verkeerde E-nummers. Succes verder met je blog en wie weet mag ik ook een keer van jouw blog koken. Oja, de 73 is mijn geboortejaar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had al zo'n voorgevoel, 'n echt jonkie nog dus (ben zelf van '68)
      De kruidenboter was misschien een beetje easy option, maar ik was echt benieuwd of ik ook zelf een lekkere kruidenboter kon maken vor mijn thuisfans!
      Gr, Gerry

      Verwijderen