zaterdag 28 september 2013

Oet Grunnen.


Weer een beetje stil in blogland.
Zoveel andere dingen te doen, waaronder 2 collectes te lopen.
Normaal doe ik alleen de Nierstichting, maar dit jaar was ik door een klant ge(s)trickt om ook voor het fonds Geestelijk gehandicapten te collecteren.
Eenmalige actie, 2 weken achter elkaar lopen is toch echt teveel vh goede, zeker in combinatie met allemaal ouderavonden. Geen maximale opbrengst vrees ik.
Qua eten was het daardoor ook een beetje simpel en gemakkelijk, niets culinairs te vermelden. Of alleen mislukte dingen.
Wel heb ik lekker gebakken, o.a. een soort herfstige pruimenplaatkoek voor 1 vd steiger-buurmannen. Later meer.


Een deel van mijn ouders tuin is moestuin.
Ze zijn maar met z'n 2'en maar ze planten alsof ze een heel dorp te eten moeten geven. Waar ik dan af en toe van profiteer.
Lekker rabarber, lavas, sperzieboontjes en de laatste keer 'dikke bonen'.
Dit is de Groningse benaming voor spekbonen, een soort extreem lange sperziebonen.
Iets vleziger, intenser en een tintje zoeter, met grotere boontjes. Oogst laat Aug. Sept, ze kunnen ook paars zijn.
Veelal regionale kost in Noord-NL en Duitsland.
Als ze al verkrijgbaar zijn in de (Natuur)winkel zijn ze vrij prijzig, ideaal dus voor eigen kweek. Tegenwoordig zijn bijna alle soorten draadvrij (niet stokkig op z'n Grunn's)
Je kunt ze gewoon kort gekookt gebruiken als sperzieboon, maar de traditionele Groningse manier is lang koken met gerookte spek.
Je eet het niet als groente, maar als hoofdmaaltijd. Gewoon een heel bord vol bonen! Jammie. (mijn husband en some kids lusten het ook!)
Goed voedsel om collecte op te lopen! Tip voor het KWF?


Dikke bonen

200 gr boontjes p.p?
stuk gerookte spek met zwoerd/spekblokjes (had ik)

Ontpunt de boontjes en breek/snij ze in stukken van ongv. 10 cm.
Zet op met wat water en het spek en breng aan de kook.
Laat ongv. 25-30 min. garen tot de spek uit elkaar valt en de boontjes lekker zacht zijn.
Water afgieten en omscheppen met een klontje boter en veel nootmuskaat.

  
Voor de liefhebber, een lofzang op Grunnen:

http://www.wimscherpenisse.nl/grunnen.htm 
http://www.wimscherpenisse.nl/grunnen.mp3

2 opmerkingen:

  1. Dat eet ik vanavond! :-D Als geboren Grunnense noem ik ze ook Dikke Bonen, en ik ben elk jaar helemaal blij als ik ze weer zie liggen bij de Turkse groenteboer hier in Emmen (Anavatan market)! Want ja, als je ze zoekt: daar zijn ze iedere herfst volop te vinden, en helemaal niet zo duur! :-) Om het helemaal ouderwets lekker te maken hoort er nog een drupje azijn doorheen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Excuses voor mijn late reactie, zit een beetje in een blogdip. Fijn dat je ze ook zo lekker vindt, heb onlangs nog een maaltijd bij mijn ouders in de tuin geplukt, nu nog even zin maken. Begreep dat mijn moeder de spek alvast opzet met het water zodat het kookwater al extra lekker spekkig smaakt. Goede tip vd azijn! Gr, Gerry

      Verwijderen