vrijdag 19 april 2013

'De dag vd Slager 2013', ik kan geen bal meer zien!


Vandaag was best een speciale dag, 't was namelijk de eerste 'Dag vd Slager' ever.
De KNS ( Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie) heeft deze dag in het leven geroepen om het slagersvakmanschap in het zonnetje te zetten.
Het thema was 'Kunst', de slager die als vleeskunstenaar elke dag aan het werk is in zijn atelier (slagerij) om voor ons met goed vlees de lekkerste/mooiste creaties te maken. En vandaag kon je bij veel slagers een uniek kijkje nemen in zijn atelier, zelf zien hoe de ham of de worst gemaakt wordt!
(extra belangrijk in deze vleesfraude-tijden)
Een slager in ons dorp was één vd deelnemende slagerijen.
Naast het open huis werd er ook een leuke wedstrijd georganiseerd: wie maakt de lekkerste gehaktbal van het dorp?
Compleet met wisselbeker, huldiging en lekkere prijs (vlees?), daar moest ik natuurlijk aan mee doen!
Nou ben ik echt geen gehaktbal-fetisjist (prins bal?) maar over het algemeen komt er toch wel een smakelijke bal op tafel.
Het twijfelen begon, zochten ze een Hollandse bal of juist een opvallende bal?
Indisch/Italiaans/Marokkaans en Hollands, we hebben het deze week allemaal op tafel gehad.
Mijn proefpanel ging voor de Indische bal, lekker met veel kruiden.

best aardig toch?

Vol goede moed en redelijk wat zelfvertrouwen ging ik vanochtend de uitdaging aan. De moed zakte mij echter al snel in de schoenen, meestal flans ik gewoon maar wat in elkaar en nu ging ik overal over nadenken!
Hoeveel zout? Bloem/paneermeel of niets aan de buitenkant? Wanneer zijn ze gaar maar niet droog? Mooi rond maar geen gladjakkers, gelijkmatig gebakken, etc.etc.
De kwaliteit en de maling vh gehakt bepalen ook al een groot deel vd smaak.
Slagersgehakt is natuurlijk geen supermarktspul!
Bijna misselijk van het eten vd proefbaksels was ik er na een tijdje klaar mee, in de pan met die hap. 'k kon geen bal meer zien!
Uiteindelijk vertrok ik met 2 aardige ballen en een fototoestel richting slager.
Er bleek enige concurrentie te zijn, meerdere ballen pronkten al in de vitrine.
Na officiële inschrijving nam ik nog een klein kijkje achter de schermen.
De 's ochtends gemaakte hammen werden gekookt en de worsten gerookt, ik had het maakproces graag gezien maar toen had ik het te druk met m'n ballen.
Na een gezellig babbeltje met de createurs vertrok ik best opgelucht huiswaarts, mission accomplished!
Nu is het wachten op de uitslag, heb ik 'the best ball in town' gemaakt?
Eerst zien, dan geloven!

de voorste 2 zijn van mij!

PS. Ik ben 3e geworden, best aardig maar er waren maar 7 deelnemers!
Winnen was natuurlijk leuker geweest maar ik was zelf ook niet helemaal happy met mijn bal. De toevoeging van de normaal best wel pittige pindasaus gaf de bal een zoetige smaak. Het feit dat ik alleen nog maar sambal badjak (gebakken, minder pittig) in huis had hielp daarbij niet!
Ik had misschien toch gewoon mijn Hollandse bal moeten inleveren, nou ja, volgend jaar dan maar weer?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten