donderdag 7 februari 2013

Hoera voor de Cito-toets !!!!!!



Nu ik dit stukje schrijf is het eigenlijk alweer voorbij, geloof ik, onze deelnemer is gewoon niet thuisgekomen voor de lunch.
Afgelopen dagen had mijn jongste, Antal, op school de Cito-toets.
De jongen die altijd klaagt dat school saai en stom is had eindelijk iets te doen!
Naar verluidt is er in veel gezinnen veel spanning voor deze toets, bij ons niet, 't is tenslotte al de 4e keer.
Maandag werd ik echter op mijn werk door een medemoeder-klant op een idee gebracht om er toch iets bijzonders vt maken: haar kind mocht 3 dagen bedenken wat de hoofdmaaltijd werd.
Vond ik eigenlijk wel een leuk idee en ook thuis werd de suggestie met open armen ontvangen.
De 4 P's (pizza, patat, poffertjes en pannenkoeken) zaten natuurlijk al gauw in het complot.
We begonnen met pannenkoeken.
Omdat ik dat zelf geen avondeten vind heb ik voor ons ook wraps met kip gemaakt, naar idee van Jamie Oliver met 5 spice en chilisaus.
Lekker met veel ui, boontjes en rode paprika. Iedereen blij, een goed begin.
Voor de 2e avond stond pizza gepland, ook niet zo mijn favoriet.
Toen bleek dat het met de (culinaire)opvoeding van Antal toch wel meeviel, hij wilde ook 1 avond voor gezond kiezen (omdat ik het anders nooit goed zou vinden), hij koos voor kip uit de oven, gebakken aardappeltjes en komkommersla.
Altijd lekker en de pizza is naar vanavond verschoven.
Of waren het nou de poffertjes?
Ik moet nog even dubben wat ik ga eten want poffertjes zijn natuurlijk ook no-go's.
Hoewel, als toetje....?!
Ik heb de Cito ook als goed excuus gebruikt om een lekkere cake te bakken, kan er een stukje mee naar school als 10-uurtje.
"Dat deed je ook niet bij ons", zeiden mijn andere kids en dat is waar, maar er kan er maar 1 de jongste zijn, niet waar? Last but not least!!!!!


Deense droomcake/Drømmekage Fra Brovst

150 gram zelfrijzend bakmeel/bloem
 180 ml sinaasappelsap
  60 ml plantaardige olie
 100 gram fijne tafel/kristalsuiker
  1 tl bakpoeder
 1/2 tl baking Soda/zuiveringszout
 1/2 tl vanille-extract (geen essence)
 snufje zout

als topping
 
4 el roomboter (50-60 gr)
90 gr geraspte kokos
100 gr lichtbruine suiker  (kan best minder)
2 el melk

Evt. extra vulling: 1 1/2 fijngesneden appel
                                   goede hand rozijnen

Verwarm de oven tot 180C. Mix het meel, bakpoeder en baksoda en zet apart.
Vet je bakvorm in met olie en bebloem.
Roer het sinaasappelsap, olie en suiker en vanille-extract goed door tot 1 mengsel.
Schep hier het bloemmengsel en het zout door en roer tot een glad beslag. Als je de vulling wilt gebruiken kun je deze nu over de bodem vd bakvorm verdelen.
Giet het beslag er over uit en bak 25 min. tot goudbruin.
Maak ondertussen de topping, smelt de boter en meng met de overige ingrediënten tot een pasteuze massa.
Als de cake klaar is na 25 min verdeel je de topping voorzichtig over de cake terwijl deze in de oven blijft staan. Bak nog 8 min. op 200C (kan ook best gewoon op 180C). KLAAR

Geen idee waarom dit een droomcake heet, maar het was wèl een droom, heerlijk wollig, smeuïg en luchtig. De topping vond ik best wel zoet, zou wat minder kunnen, maar dat heb ik zelf niet uitgeprobeerd.
Natuurlijk kon ik mij niet helemaal aan het recept houden en heb ik wat appel en stukjes abrikoos op de bodem gelegd. De appel was heerlijk, maar de abrikoos werd door de caramelisering een beetje bitter. Rozijnen zijn misschien een beter idee .
In de winkel zijn er soms klanten die geen ei mogen eten, in deze cake zitten geen eieren!
Ik vind het echt geweldig dat ik nu een recept van een heerlijke cake heb!
Oorspronkelijk heeft de droomcake wel gewoon eieren en komt het uit de Brovst regio in Denemarken. Waarom speciaal daar vandaan, er groeien daar toch geen kokospalmen?
 Voor de maand Februari is deze cake de uitdaging voor Daring Bakers en het is heel leuk om te zien hoe iedereen het recept zelf invult. Gewoon met ei, met yoghurt, met silken tofu, met melk en azijn, ik heb van alles voorbij zien komen!
Toch hoef ik het nooit meer anders, deze cake was perfect.
De smaak is helemaal niet sinaasappelachtig, maar fris en zoet. Zelfs een beetje tropisch door de kokos.
Heb ik ook iets geleerd in de Cito-week.

recept en uitleg: HIER
meerdere recepten voor bakken zonder ei: HIER

2 opmerkingen:

  1. Hmm, krijg er spontaan zin in. Leuk voor het weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was echt een verrassing. Ik ga 'm snel weer maken, misschien vervang ik dan ook wat sinaasappelsap voor kokosmelk. Kijken hoe het dan smaakt! Gr, Gerry

      Verwijderen