donderdag 10 januari 2013

Alternatieve spaghetti carbonara!

de spekjes waren het eerst op!
Wij zijn allemaal liefhebbers van een goede spaghetti carbonara, de een iets meer dan de ander maar iedereen eet zonder problemen zijn bordje leeg.
Wel met lekker veel salade om door de cremigheid heen te bijten.
Echt heel gezond is het natuurlijk niet met alle kaas, spek, eieren en room.
Nu kwam ik laatst ergens een idee tegen om het iets gezonder te maken: gepureerde gekookte bloemkool als cremige saus!

Zo gezegd, zo gedaan. Ik moet zeggen, ik was er zelf best erg van gecharmeerd. Er zijn wat kleine aanpassingen mogelijk/nodig, maar het idee is goed.
Op deze manier krijg je ook nog wat extra groente binnen, hoewel ik niet weet of er nog veel vitaminen in gaargekookte bloemkool zitten.
De bloemkool moet zo gaar gekookt worden omdat je het anders niet goed kunt pureren, het blijft dan te korrelig en dat geeft geen lekker mondgevoel.
Het mondgevoel was ook het grootste probleem voor mijn kids.
De smaak was OK (niet hartig genoeg), maar ze misten de smoothness van veel slagroom.
Nu had ik met mijn gezondheidsidee misschien ook een beetje overdreven met de hoeveelheid bloemkool, de saus was vrij zwaar. Toch zou je aan de smaak nooit vermoeden dat er bloemkool in zat.
De volgende keer wrijf ik de bloemkool misschien door een zeef, voeg er zeker meer spek aan toe en dus minder bloemkool tov melk.
Ook leuk als bechamelsaus (zonder spek en met bijv. sojamelk ook gemakkelijk vegetarisch/veganistisch) voor de lasagne!


Bloemkool carbonara

1/4e-1/2e gekookte bloemkool
lekker veel gerookte ontbijtspekjes
melk
schep mascarpone of andere romigheid
geraspte parmenzaanse of pecorinokaas
eierdooier
knoflook
peper/zout

Bak de spekjes halfhard in een beetje boter. Bak de knoflook op het laatst mee, maar pas op voor verbranden.
Pureer de bloemkool met wat melk tot een yoghurtdikke saus.
Evt. in de blender/door een fijne zeef.
Voeg de spekjes en wat spekvet toe en verwarm tot heet. Zet het vuur uit en roer de eierdooier, de kaas en de mascarpone er door.
Kruid op smaak met zout en veel peper.
Roer door hete spaghetti. Evt. nog extra melk of spekvet tot de gewenste smeuigheid is bereikt.

Ook lekker met gepureerde knolselderij!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten