woensdag 24 oktober 2012

Haute Cuisine, smullen van een nieuwe LEKKERE Franse film!


Zoals wel vaker aangegeven houd ik van bijna al het 'Franse'. Een gemakkelijke manier om even 'elders' te vertoeven is een Franse film bekijken. Samen met mijn buuf (ook een film en Frans-fan) probeer ik er regelmatig een avondje tussen uit te knijpen.
Lekker onderdompelen in de taal, een mini-vakantietje.
Zo zagen wij al de zeer melige Bienvenue chez les Ch'tis, iets deprimerend en rauw over Marokaanse gevangenen, Un prophète, films over opvoeding/school zoals Être et avoir en Entre les murs en natuurlijk Les Intouchables.
Tussendoor maakten we natuurlijk ook wat gezellige zijstapjes met Engelstalige films zoals Eat, love and pray, Julie and Julia (vanwege het eet-thema).

Nu hoorde ik deze week goed nieuws: binnenkort gaat er een nieuwe culinaire film in première! Frans èn culinair, dat is natuurlijk dubbel feest.
Een online PR-bureau vroeg of ik op mijn blog iets over deze film wilde schrijven. Even dacht ik dat ik vrijkaartjes kreeg, maar daar werd niet over gerept. Desalniettemin heb ik mijn buuf al gepolst en gaan we een agenda-gaatje zoeken.

De film Haute Cuisine (originele titel: Les Saveurs du Palais) is gebaseerd op het waargebeurd verhaal van de privé-kok van de Franse oud-president Mitterand, Danièle Delpeuch. (in de film Hortense Laborie)
Mitterand (+1996) schijnt een ware gourmand te zijn geweest en plukte haar uit de Campagne om voor hem, gedurende 2 jaar, het lekkerste authentieke Franse eten te maken. Dit gaf veel onrust en afgunst bij het reeds aanwezige, veelal mannelijke, keukenpersoneel.
Met haar charme en voortreffelijke kookkunst overwon zij echter al snel de meeste obstakels.
Ze was de 1e vrouwelijke presidentiële kok! En dat zonder enige kookopleiding. Aan Mitterand aanbevolen door Joël Robuchon himself!
Ze kookte voor Mitterand en zijn gezin, maar soms ook voor hoog internationaal bezoek.

Danièle Delpeuch is trouwens sowieso een bijzondere dame, zo vertrok ze op haar 60e naar Antarctica om 14 maanden te koken voor zo'n 50 wetenschappers. Om er even HELEMAAL uit te zijn!
Ook nu op haar 70e geeft ze nog kooklessen in de Perigord, laat dat nu mijn lievelingsstreek te zijn, wie gaat er mee? (wel nog even een suikeroompje zoeken!) 
Daarnaast heeft ze nog plannen voor een truffelkwekerij in Nieuw-Zeeland!
 
Ik heb zin in de film. In een Belgische recentie las ik dat het verhaal vrij mager was, maar de culinaire verfilming heerlijk, lekker voor een gure herfstavond. Naast onze bioscoop zit een bijbehorend restaurant, ik voel een eetfilm-avondje aankomen!!!!

Premiere 25 oktober, diverse bioscopen 


2 opmerkingen:

  1. Ik heb wel eindexamen Frans gedaan, maar ik ben nooit veel in Frankrijk geweest. Misschien moet ik ook maar naar deze film. Het gaat over eten, dan is het al snel goed bij mij!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet eens eindexamen Frans gedaan (omdat ik in de 3e een eikelige leraar had), nu altijd spijt. Enigszins gecompenseerd met au-pairschap maar ik spreek het echt niet vloeiend. Wèl geeft het mij altijd een fijn vakantiegevoel en ben ik altijd trots op wat ik allemaal begrijp (zeer irritant voor mijn omgeving!)
      Gr, Gerry

      Verwijderen