dinsdag 4 oktober 2011

gouden herfstsoep


Toen ik pas bij de Natuurwinkel werkte heb ik wel een paar keer voor de winkel gekookt. Gewoon thuis gemaakt en in de winkel laten proeven, soort kookdemonstratrice. Altijd een groot succes en de klanten waren erg enthousiast. Het kostte altijd meer tijd en inzet dan mijn gemaakte uren , maar dat maakt mij niets, ik zou er zelfs gratis willen staan.

wat een geweldige kleur!
Recent begon het echter weer te kriebelen en wel met pompoensoep. Bij mij thuis gaat iedereen gillen als ze het woord pompoen horen. Mijn baas was blij want dat paste mooi bij de 'Oogstweken'. ( 26/9-8/10)
Dus stond ik afgelopen vrijdag voor de winkel soep te scheppen. Lekker in het zonnetje (past niet echt bij een herfstsoep) en zonder overige taken.
Geweldig, ik plukte iedereen vd straat, voetgangers en fietsers. Ook als ze  zeiden niet van pompoensoep te houden. Dan heeft u mijn soep nog niet geproefd, zei ik dan. Ik kon zo op de markt staan. Heerlijk om alleen maar over eten te praten. Vooral geweldig als mensen besloten met mijn recept voor het eerst pompoensoep te gaan maken. Of voor het eerst een Natuurwinkel binnen te stappen!        

Pompoensoep van Gerry                                 

 -  Pompoen van ca. 2 kilo
- 4 à 5 groentenbouillonblokjes
- ½ prei, 1 rood pepertje, 1 winterwortel
- 1 ui, klein stukje geschilde en gesnipperde verse gember
- evt. steeltjes koriander, gesnipperd
- 1 a 2  grote tenen knoflook
- korianderzaad gemalen, komijn gemalen,   chilipoeder
- olijfolie
- 2,5 à 3 liter water

Snij de pompoen in meerdere stukken, haal de zaden en de draden eruit. Plaats de stukken met de schil naar beneden in een ovenschaal. Strooi er komijn, koriander en chilipoeder over.
Over elk stuk een beetje olijfolie en smeer alles een beetje met de kruiden uit. ½ uur in de over op 200 °C., evt. tijdje onder grill.

Fruit in een soeppan de ui en wortel in een beetje olijfolie. Vervolgens de knoflook en daarna de prei en de gember (+ evt koriandersteeltjes). Water met bouillonblokjes toevoegen. Van de rode peper het onderste stuk afsnijden en dan met een snee in de lengte openmaken. De zaadjes verwijderen en de peper met steeltje in de pan doen. Als de pompoen gaar is deze met schil toevoegen. (geeft vollere smaak en kleur) Evt. donkere stukken verwijderen.  Ongeveer een kwartier sudderen en dan de peper verwijderen. Extra komijn (1 tl of zo) en misschien zout naar smaak.
Met de staafmixer de soep pureren en klaar is kees!

Evt. suggestie zou het meekoken van stukjes appel zijn of het toevoegen van geraspte kokos.

Naar smaak kan de soep verdund worden met meer bouillon of juist minder.
Genoeg voor 4 liter soep.

In een paar uurtjes heb ik 60 bekertjes uitgedeeld, eigenlijk iedereen vond 'm lekker (sommigen iets te pittig, net hoe je gewend bent).                        
Zelf baalde ik een beetje: in de nacht hadden de kruiden de smaak vd pompoen erg verdrongen, het was meer een soort currysoep geworden. Ook lekker, maar niet zoals ik het bedoelt had. Als perfectionist was ik het liefst thuis extra pompoen gaan koken.
Ik puzzel ook nog een beetje over de licht zurige smaak die was ontstaan: gevolg vd gember, de prei of de koriandersteeltjes? Het paste als citroen in het curryidee, maar de zoetigheid aardsheid vd pompoen was weg.
Nog iets vaker oefenen dus, arm thuisfront.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten