vrijdag 23 september 2011

Galgenmaal

Met kinderen raak je soms verzeild in de vreemdste gesprekken. Zeker met mijn jongste (10). Gisteren kregen wij het over de doodstraf. Het hoe, waarom en waarom niet. Ik vertelde dat je je liefste eten mocht kiezen als laatste maaltijd ever. We praatten over wie het maken zou? De kok vd gevangenis, afhalen of misschien wel je moeder, want volgens Antal was sommig eten toch het lekkerst als je moeder het maakt. Goed he?

Vanochtend lees ik vervolgens in op Telegraaf.nl dat in Texas per vandaag als galgenmaal alleen nog maar gewoon gevangeniseten wordt geserveerd want de slachtoffers hadden dit voorrecht ook niet. Dit naar aanleiding van een Ku Klux Klan-lid die een overvloedige maaltijd besteld had, maar uiteindelijk geen honger zou hebben en niets at.
Ik loop nu al de hele dag te denken wat mijn laatste maaltijd zou zijn.
Ik kan eigenlijk niets verzinnen. Ik heb niet één lievelingsmaaltijd (ook zo'n kindervraag, wat is je lievelingseten/kleur/dier?)
Vaak spelen omstandigheden een grote rol: schijnt de zon, regent het? zomer, winter? alleen of in gezelschap? zelf gekookt of afhalen? haute-cuisine of comfortfood?
Gelukkig hoef ik er nog niet serieus over na te denken en dat houden we ook maar zo (en anders in ieder geval Texas mijden).


Vandaag heb ik bijvoorbeeld zin in een lekkere groentencurry, bij toeval vegetarisch. Zomer op je bord met een winterse touch door de spruitjes.
(als koolvariant)

Hollandse curry (4-6 pers.)
1x grote aardappel in blokjes, gekookt/ongekookt
1 stengel bleekselderij
1 grote wortel, blokjes
2 handen boontjes, kleine stukjes
1 grote hand spruiten, in 1/2 of 1/4
1 gr ui
2 teentjes knoflook
1 laurierblaadje
1 djoeroet poeroet
evt. bloemkoolroosjes
1-1 1/2  tl komijnpoeder
1/2-1 tl korianderpoeder
1/2-1 tl kardemompoeder
1-1 1/2 tl garam masala
1/2 tl chilipoeder
1/2 tl kerrie
1-1 1/2 bouillonblokje, verkruimeld (voor 0,2 dl)
1/2 tl gemberpoeder
3 tomaten, grove blokken
2 à 3 dl water
koriandersteeltjes +blaadjes (bosje)
zout

Bak de rauwe aardappelen aan in hete olie. Voeg de stukjes wortel toe en schep regelmatig om. Dan de ui en knoflook en vervolgens alle andere groenten, net als het laurierblad en de djoeroet en de koriandersteeltjes.  Lekker bestrooien met alle specerijen. Beetje water erbij zodat het lekker op een laag vuurtje kan pruttelen. Als de aardappelen bijna gaar zijn kunnen de tomaten in de pan. Tussendoor indien nodig water aanvullen. Zout? Vlak voor het serveren bestrooien met gesnipperde korianderblaadjes. Lekker met rijst en een hard ei.


Tijdens het koken had ik geen aantekeningen gemaakt dus de maat vd kruiden is een grove inschatting. Als je gekookte aardappelen gebruikt voeg je deze met de tomaten toe. Extra pittig met gesnipperd rood pepertje.

PS. er zijn meerdere kookboeken uitgebracht met een verzameling galgenmalen. Eén vd bekendste: 'Meals to die for', geschreven door een voormalige inmate van een Texaanse gevangenis.

Er is ook een grappige persiflage voor Martha Steward-fans: 'Martha cooks in Prison, met bijv een 'Bread and Water' categorie.

Tot slot nog een fotocollage van 'Last Suppers' van ontwerper James Reynolds

1 opmerking:

  1. Ik zou ook niet weten wat ik zou kiezen... Vroeger wilde ik altijd hutspot eten op mijn verjaardag. Is nog steeds wel een favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen