woensdag 30 maart 2011

Leuke souvenirs

In mijn reisburotijd heb ik veel vd wijde wereld gezien (Japan, Thailand, Indonesie, Hawaii, USA, Canada, Brazilië, Guatamala, Mexico, Zuid-Afrika, Tunesië, Israël, Syrië, Jordanië, en diverse Europese landen). Natuurlijk zijn er echter nog genoeg landen waar ik ook graag heen had gewild, zoals bijv. India. Er is natuurlijk veel armoede, maar een rijkdom aan geuren, kleuren en cultuur.

 Mijn man komt er regelmatig voor zijn werk. Vaak in afgelegen niet-toeristische gebieden, maar soms ook in de bekende plaatsen. Al rondreizend neemt hij foto's van, voor ons, bijzondere taferelen. Thuis zet hij de mooiste foto's op een rij, als een filmpje, met bedwelmende Indiase achtergrondmuziek.
Voor ons gaat hij bijna altijd op zoek naar bijzondere souvenirs. Hij is daar echt goed in.  We hebben in de loop vd tijd al veel bijzondere kleren, sieraden, tafelkleden, speelgoedjes en kookspulletjes in ontvangst mogen nemen.






Zelf kookt hij regelmatig uit zijn "100 curries from all over the world"-kookboek, maar ik put graag uit mijn eigen "Indiaas koken", ooit (25 jaar geleden) een vertaalde uitgave vd HEMA. Bijv. onderstaand recept:

Korma

40 gr. geklaarde boter of 3 el olie
1 fijngesnipperde ui
2,5 cm kaneel
3-4 kruidnagels ( later naar smaak poeder erbij)
6 kleine groene kardamomen (erg vies onder je kiezen)
1 laurierblad
1 tl hele komijn
2 tl gemberpoeder ( of stukje fijngesnipperd)
1 teen knoflook, geperst
450-600 gr lamsschouder in dobbelstenen
1 tl chilipoeder
1 tl ketoembar
2 tl gemalen komijn

1/4 tl tarmeriek=kurkuma=geelwortel
1,5 dl volle yoghurt
1,75 dl water ( naar smaak)
zout naar smaak
2 takjes gehakte koriander
2 gehalveerde groene pepers
1 el. gemalen amandelen

Fruit de ui. Voeg kaneel, kruidnagelen, kardamom, laurier en hele komijn toe. Bak 1 minuut, voeg gember en knoflook toe. Roer minuutje door. Voeg het vlees toe en bestrooi met chilipoeder, ketoembar, komijn en tarmeriek. Goed mengen en de yoghurt toevoegen. Deksel op de pan en stoof 10-15 min. met af en toe roeren. Voeg wat water en zout en dek af. Sudder op een laag pitje in 30-40 min. gaar. De saus moet enigszins gebonden zijn, desnoods een tijdje zonder deksel stoven. Voeg de gemalen amandelen, groen pepers en korianderblad toe. Evt extra water en zout. 

Ik had zelf deze keer rundvlees ipv lamsvlees gebruikt (mijn dames vinden lammetjes zielig), maar met lam is het echt veel lekkerder. Het lamsvlees is een beetje zoet en dat maakt een mooi geheel met de kruidige saus. Lekker met Aloo Gobi (aardappel/bloemkool-curry), groente/noten/kokos-salade en witte rijst.  Vaak maak ik het gerecht in een dubbele hoeveelheid maar dan hoef je niet alle ingredienten echt te verdubbelen.





2 opmerkingen:

  1. Whaouuuuu !
    Magnifique, et j'aime beaucoup les couleurs.
    Bravo.
    Vind meer
    Kindersieraden
    Kinderarmband

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zelf een enorme fan van de Aziatische keuken. Voor alle exotische benodigdheden ga ik altijd naar Remon Afro Asian Market in Rotterdam en koop ik grootschalig allerlei lekkernijen in. Eenmaal thuis verzin ik de gekste combinaties, maar vrijwel altijd met een heerlijk eindproduct!

    BeantwoordenVerwijderen