vrijdag 19 november 2010

In hogere sferen

Beetje ongewoon, misschien wel lekker.





gepeld hennepzaad

Op mijn werk vertel ik soms aan klanten over mijn blog. Niet teveel natuurlijk, anders krijg ik een boze baas.
Zo ontstaan er soms hele leuke gesprekken waarbij over en weer ideeen en tips worden uitgewisseld. Vanochtend sprak ik met een klant die veel amandelmeel gebruikt omdat daar geen koolhydraten in zitten. (Wordt in je lichaam tot glucose gevormd, idee achter Dr. Frank-dieet) 
Ik vertelde over mijn chocoladetaart met Marokkaanse twist waarin ik echt maar heel weinig gewone meel gebruikt. De klant vertelde toen dat ze wel eens hennepmeel gebruikte als alternatief. Ik kende dat helemaal niet.
Dan wordt ik altijd heel nieuwgierig en ben dus thuis aan het 'Googelen'geslagen.
De associatie met drugs moeten we in ieder geval los laten! Het zwarte schaap uit de hennepfamilie is de Cannabis Indica en dan nog voornamelijk de onbevruchte vrouwelijke bloemen van speciaal opgekweekte planten.
Het hennepmeel wordt gemaakt van de zaden van de Cannabis Sativa, ook wel vezelhennep genoemd. Dit is een heel veelzijdige plant. Er schijnen 40.000 producten van gemaakt te kunnen worden. (Wikepedia) De onbewerkte zaden worden als kempzaad in vogelvoer gebruikt. Uit de zaden kan olie geperst worden die echter wel alleen koud gebruikt kan worden. De zaadkoek die overblijft is zeer geschikt als veevoer voor herkauwers (koeien). Gepelde zaden kunnen door bijv. salades. En de zaden kunnen dus ook vermalen worden tot hennepmeel!
Het is rijk aan voedingstoffen. De vetten bestaan voor 80% uit onverzadigde vetzuren. Het meel/de olie bevat zeer veel eiwitten (essentiële aminozuren) en is glutenvrij!. Dit alles maakt het meel/de olie zeer geschikt voor mensen met een glutenallergie en veganisten.
Het was echter niet de eerste keer deze week dat ik nieuws ivm hennep hoorde. 
15 November werd de scorelijst van Lekker  2011 bekend gemaakt. De Liberije in Zwolle was iets gedaald op de ranglijst maar voor zover ik begreep kon voor Jonnie  Boer het jaar al niet meer stuk want hij had oa. Ferran Adria (el Bulli) zijn nieuwste creatie gepresenteerd:  de eetbare joint! Het bestaat uit (eet)papier, chocolade, hennepzaad, hennepolie, citroen en gesneden watermunt. In een Delfts Blauwe klomp ggepresenteerd als Hollands trots. El Bulli's reactie: fantastico, fantastico! 
De jongste creatieve culinaire creatie brengt een stukje humor op de kaart van de Liberije. Het loopt vast storm.


Een beetje een saai blog over een interessant ingrediënt. U kunt allen gaan experimenteren en ontdekken, wat toch ook weer een beetje bij het thema hennep past.
De recepten die ik kon vinden gebruikten maar een zeer kleine hoeveelheid hennepmeel, maar deze pesto rosso is misschien een idee. Wie durft....?

Hennep pesto rosso



1 kop zongedroogde tomaat (geweekt in water)
1 handvol basilicumblaadjes
1/4 kop hennepzaad (via internet, sommige natuurvoedingswinkels)
1 eetlepel olijfolie
1 teentje knoflook
snuifje (toch nog snuiven) zout


Pureer alle ingrediënten tot een prettige pasta. Het weekvocht van de tomaten kun je gebruiken om het iets te verdunnen.
Shockeer je gasten.





Bron: http://www.rawcoach.be/


 



 



 





1 opmerking:

  1. Let wel op dat je gepeld hennepzaad gebruikt. Op ongepeld henepzaad breek je je tanden:)Hennepzaad is ook heerlijk door de yofu of yoghurt met wat creusli.

    BeantwoordenVerwijderen