zaterdag 23 oktober 2010

Wat de boer niet kent.....

Sinds ik bij een * biep* natuurvoedingswinkel werk heb ik veel nieuwe produkten leren kennen. Van sommige wist ik niet eens van het bestaan, van andere kende ik niet de toepassing. Bijv. gort. Ik kende het alleen als ingrediënt van de krentjebrij (watergruwel, Bessola) die ik graag bij mijn oma at.
Het heeft niet zo'n positieve klank in de Nederlandse taal:
'gort droog' en 'aan gort slaan'. Vorig jaar heb ik het echter gebruikt voor een proeverij in "De week vd Smaak", als een soort risotto. Het recept kwam uit Smaakmakend, de Allerhande vd Natuurwinkel.
Het was een groot succes.
Een paar technische gegevens van gort: de ongepelde versie heet gerst, gepeld heet het gort, gepeld en geslepen heet parelgort. Het bevat veel kalium en fosfor, weinig gluten en is licht verteerbaar. Tot eind 19e eeuw werd het nog veel gebruikt in ons land, nu alleen nog in oma's gerechten op het platteland.
In Engeland heet het Barley en in Italie Farro (soort verzamelnaam voor graankorrels) of Orzo en wordt het nog wel veel in de keuken gebruikt.
Vroeger moest je het eerst lang wellen en vervolgens nog lang koken maar de parelgort is erg gemakkelijk in het gebruik. Je kunt het gebruiken als rijst.Het heeft meer bite, licht notige smaak, is een beetje taaiig en het lukt eigenlijk altijd. Eén groot voordeel tov de normale risotto: je hoeft bijna niet te roeren. De risotto-toepassing heet in Italie trouwens Orzotto en dat klinkt best lekker. In dit recept deed het me erg denken aan paddestoelen en gevogelte en daar zou je het ook goed mee kunnen combineren.


Risotto van gort met spinazie


Ingrediënten,
3 eetlepels olie
1 ui in stukjes
2 tenen knoflook, fijngehakt
300 g gort
1 kruidenblokje (natuurwinkel, Natur Compagnie)
8 plakken parmaham/gerookte spek 
400 g vleestomaten, in blokjes
½ theelepel gerookte paprikapoeder (pimenton, spaanse keuken)
400 g spinazieblaadjes
evt geroosterde rode paprika, in stukjes



Bereiding:
Verwarm de olie in een braadpan. Fruit de sjalotten en knoflook zachtjes . Roer de gort erdoor. Voeg 600 ml water en het kruidenblokje toe en breng alles aan de kook. Vervolgens de tomaat en de gerookte paprikapoeder erbij. Kook de gort, afgedekt, zachtjes in 30- 45 minuten gaar, evt tussendoor extra vocht toevoegen.
Bak de reepjes parmaham/spek tot ze krokant zijn.  Leg ze tot gebruik op een stukje keukenpapier.
Voeg de spinazie deel voor deel toe en laat de groenten telkens slinken. Breng het gerecht op smaak met zout en peper. Verdeel het gerecht over 4 mooie diepe borden en leg de ham ernaast.Ook lekker met geroosterde paprika's of gedroogde tomaten er in.
Liever geen vlees? Vervang de parmaham door vlokken Parmezaanse kaas en misschien paddestoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten