dinsdag 18 november 2014

Tofu-look-koekjes


Een tijdje terug ontving ik de #herfst-foodybox, doos met diverse levensmiddelen van grote en kleinere producenten. Bedoeld om over te bloggen.(kunnen we ook nog eens iets mee winnen)
Bij deze dus, geheel onpartijdig en onbevooroordeeld.

De box bevatte 2 theemelanges v Simon Levelt, Mosterd-Dillesaus van Ton en Spaanse tijmhoning van Melvita.
We beginnen met de thee.
Koffie vind ik uitgesproken vies, heb ook nooit mijn best gedaan om het lekker te vinden.
Ik ben gewoon van de thee, de godganse dag. Minstens 6 potten gaan er per dag doorheen.
Niet elke thee natuurlijk, ik gruwel van thee met smaakjes.
Fruitsmaken of andere zoete combi's als kaneel of karamel.
Zoethout wordt het ook niet, geen rooibos en munt is een twijfelgeval (alleen bij erg warm weer, met gunpowder-basis, bij voorkeur in Marokko ofzo....)
Mijn thee moet naar thee smaken, groen of zwart met hoogstens Earl Grey, jasmijn of citroen als extra smaakmaker.
Nu had ik 'Spicy Cacao'! What to do?
Iets mee bakken natuurlijk! Alles met chocoladesmaak doet het goed in gebak.

mooi he, zwarte thee met echte peperkorrels, gedroogd pepertje en cacaoschillen.
Er wordt wel vaker gebakken met thee, een extra sterk gezet kopje als smaakmaker en vocht (ipv melk bijv.) Ook kun je de droge thee malen en door het meel mengen zoals ik gedaan heb.
Het malen ging niet gemakkelijk, mijn staafmixerbakje kreeg niet echt grip op de paar el. thee. Uiteindelijk heb ik het maar oldfashioned gedaan met de vijzel.



De theevlokken heb ik vervolgens gemengd met mijn standaard 1(suiker)-2(boter)-3(bloem) deeg, deze keer met bruine basterdsuiker, voor de herfstsfeer.
Extra gekruid met kaneel en kardemom werd het een geurig deegje.
Toen de koekjes in de oven zaten rook de hele keuken kerstachtig!
Maar boy, wat waren het een lelijke koekjes.
Bruin en grauw, Antal dacht zelfs dat het tofu-groenteburgertjes waren. (zijn worst nightmare)





De smaak was best leuk, eerst proef je gewoon een zanderig koekje en opeens kickt de peper in. Heel verrassend (zeker als je een gewoon koekje verwacht) en winters. Lekker bij warme choco/koffie of thee!
Maar het oog wil ook wat, dus: chocolade to the rescue!!!!!!
Bedrizzeld met gesmolten pure chocolade was het koekje eindelijk presentabel, en ik was er ook wel klaar mee.



PS. ik heb de thee eerst nog wel tegen heug en meug geproefd, gewoon als thee.
Helemaal niets mis mee, precies wat de naam zegt: spicy met cacaosmaak.
Alleen dus niet mijn idee van thee!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten