donderdag 16 oktober 2014

't Schijn wéér mooi weer te worden.......


leuk zo'n fotoprogramma
 
Zag ik toch net de weerverwachting voor dit weekend: zon en 22/23 C. (wel Maastricht waarschijnlijk...)
Het is half oktober!!!!!!
Niet dat ik klaag natuurlijk, het is fijn om mijn altijd loerende herfstdepressie wat op te verwarmen.
Bij mooi weer hoort zonnig eten.
Eind vd (officiële) zomer had ik een lekker recept opgeduikeld in het tijdschrift van DEEN supermarkten (Boodschappen), hartige taart met venkel en sardines.
Gemakkelijk en zeer smakelijk.
Het heeft mijn liefde voor venkel helemaal aangewakkerd.
Eigenlijk gebruikte ik het nooit, wist niet goed wat ik met de anijsige/droppige smaak moest. 
Nu dus wel, heerlijk deze combo van tomaat/vis/venkel.
Leuk als taart, maar zeker ook goed als pastasaus.

Sardientjes uit blik zijn een beetje gepriegel, ze zijn zacht en kwetsbaar.
Voor mijn gevoel moet de ruggengraat er zeker uit en er zaten ook best nog wat (oneetbare?) schubben op, je eindigt dus al met brokken vis ipv mooie filets.
Ik weet niet meer of ik echt een kilo tomaten heb gebruikt, maar zeker 5 à 6 in grove blokken gesneden, lekker gesudderd met de grofgesneden venkel en knoflook. Mij leek het extra lekker om daar een scheut sherry doorheen te doen (Spaanse invloeden) en geloof ik ook een beetje tijm.
Toen was het eigenlijk al gewoon lekker.
Als taartbodem staat bladerdeeg aangegeven, ik was (natuurlijk) eigenwijs en maakte zelf een hartige taartbodem.
Dit was niet zo handig, door al het tomatenvocht kon het deeg niet goed bakken. Volgende keer dus gewoon het recept volgen! (of eerst blind bakken)
Gecombineerd met een quiche Lorraine en een lekkere frisse salade hadden wij een heerlijk zonnige maaltijd.
Dit weekend maar weer? (moet wel 6 taarten bakken voor 60jarige bruiloft)

 

Tomatentaart met sardines

5 à 6 plakjes bladerdeeg, (of hartige taartdeeg) ontdooid
1 kilogram tomaten ingekruist
3 eetlepels olijfolie
2 teentjes knoflook fijngehakt
1 venkelknol in plakken
1 eetlepel rozemarijn gehakt, vers
snufje tijm
2 scheuten sherry
flink zwarte peper
zout
2 blikjes sardines
evt. zwarte/groene olijven

blindbakvulling, oude bonen/rijst
 
Verwarm de oven voor op 180°C. Bekleed de taartvorm (26 cm Ø) met de deegplakjes en druk de randen goed tegen elkaar. Prik de deegbodem in met een vork.
Leg een stuk bakpapier op het deeg met daarop de blindbakvulling. Bak de deegbodem circa 10 minuten in het midden van de oven en haal hem daarna uit de oven. Laat de oven aan staan. Verwijder het bakpapier met de blindbakvulling.
Maak ondertussen de vulling: leg de tomaten enkele tellen in kokend water, pel ze en snijd ze in vieren. Verhit de olie en roerbak hierin de knoflook, venkel, tijm en rozemarijn 3-4 minuten.
Frut de graat en schubben van de sardines (of niet).
Schep de tomaten, sherry, zout en peper erdoor en bak 2 minuten mee.
Verdeel het groentemengsel over de deegbodem. (niet teveel vocht). Leg de sardines en evt. olijven erop en giet er wat olie uit het blikje over.
Bak de taart 20-25 minuten in het midden van de oven.
 



    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten