dinsdag 9 september 2014

Snoepjes van koekjes....!


Af en toe verzin ik echt een projectje zodat ik er over kan bloggen. Dit weekend had ik een verjaardagscadeautje voor een vriendin nodig, zelfgemaakt vind ik zelf altijd heel charmant.
Ideale bloguitdaging.
Als snel bleef ik hangen in een koekjes-idee.
Bij de kapper (vakantiehaar exit) werd ik door Seasons geïnspireerd met een recept voor kant-koekjes.
Ter versiering maak je in koekjesdeeg een afdruk met grove kant, mits je deeg goed koud is blijft deze afdruk tijdens het bakken behouden.
Mooi effect.




Eigenlijk zag ik daar een brocante glazen koekjespot bij, maar mijn kennis heeft een echt stoer mannenhuishouden.
Bij Xenos vond ik een precies goed alternatief, minstens zo leuk: een stoere rechte glazen pot met krijtverfdeksel.
Je kon dus zelf opschrijven wat je er in ging stoppen en ook weer aanpassen.
Tijd om kant te kopen had ik echter niet meer, ik moest werken (zaterdagmiddag).
Zondagochtend in de kast wat kant opgesnord, maar het was niet grof genoeg.
Het relief werd meer een slordig bultjespatroon.
Ondertussen had zich echter al een alternatiefplan gevormd, ik ging koekjes maken in snoepjesvorm. Koeksnoepjes of snoepkoekjes?!

Er bestaan zeker cookie cutters in snoepvorm, maar ik heb gewoon zelf iets gefröbeld. (spuitmondje op z'n kop op het deeg, 2 driekhoekjes aan de zijkant snijden, dan langs de boven en onder ronding vh spuitmondje snijden)
Even had ik de hoop dat ik het deeg kon twisten, maar dat brak natuurlijk gewoon af. Wel kun je de punten vd driekoekjes iets opwippen voor 3D-effect.

 
Een kleurtje maakt je koekje tot een echt snoepje. Je kunt reguliere voedingskleurstof gebruiken, maar bij Dille&Kamille kwam ik natuurlijke kleurstof (op basis van bietenpoeder) tegen. Wel met dextrose.
Met poedersuiker en een weinig water maak je een dik-vloeibare glazuur.
Met een heel klein spuitmondje streepjes trekken en laten drogen.







De bovenkant vd deksel heb ik met het bijgeleverde krijtje beschreven, de zijkant met een semi-permanent krijtstift. Omdat de vloeistof heel dun is moet de tekst voor optimaal effect meerdere keren overschreven worden.
Om niet helemaal aan sluikreclame te doen heb ik mij beperkt tot 'GEWOON LEKKER' en dat geldt zeker ook voor deze koekjes! (eenvoudige biscuitsmaak)



Koeksnoepjes (24 koekjes)

100 gr zachte roomboter
100 gr tafel/basterdsuiker
1/2 ei
200 gr bloem (evt. deel amandelmeel)
snufje zout
citroenrasp v 1 citroen
1 tl vanille-extract
evt koekkruiden
glazuur

Boter en suiker 5 min. kloppen tot wit romig (of korter met handmixer).
Al roerend ook het halve ei erbij.
Bloem en zout op lage stand doorkloppen. Evt. navormen met de hand.
Als platte schijf in plastic verpakken en 1 à 2 uur in de koelkast koelen.
Tussen bakpapier uitrollen tot lap v 5 mm dikte. Koekjes snijden, restanten opnieuw uitrollen en gebruiken. Weer 10 min. in de koelkast koelen.
Oven voorverwarmen op 180C.
Koekjes bestrijken met restant ei (verdund met beetje water/melk)
Koekjes 8-15 min. lichtbruin bakken (let op onderkant). Op de bakplaat af laten koelen, decoreren met glazuur.

       GEWOON LEKKER SNOEPEN !!!!!!!

PS. we zitten trouwens alweer midden in de
'British Bake off'  (woensdagavond 21.00 uur BBC1)
en de 'Heel Holland Bakt' (zondagavond 20.20 NPO1).
Het laatste met extra emotie als ex-potentiële kandidaat!

2 opmerkingen: