zaterdag 25 januari 2014

Winterblues



Na mijn bezoekje aan de bloggersbijeenkomst ligt mijn blog een beetje stil.
Het was best wel confronterend te zien wie er allemaal nog meer blogde.
Niet dat ik dacht dat ik de enige was, maar vooral het generatieverschil.
Zoveel 'jeugdigen' die hartstikke leuke blogs voortbrengen.
Veel actiever/professioneler en modieuzer dan ik, met ook nog goede recepten en uitvoeringen. (minderwaardigheidsgevoel)
Mijn bloggen voelt een beetje als zinloos tijdsverdrijf, blijkbaar heb ik niks beters te doen....
En wat deed ik toen ik 20+ was? Niet heel erg veel, voornamelijk werken. En koken stelde ook niet echt veel voor.
Beetje midlifecrisis gevoel, 20+ ouder en niet veel verder dan zij...

Het helpt ook niet echt dat wij op het moment allemaal oude filmpjes op DVD aan het zetten zijn, babyfilmpjes, kinderfilmpjes.
We kunnen er uren naar kijken, wat waren ze schattig en wat was het leuk (hoewel we ons daar toen niet van bewust waren). 
Veel prachtige kinderlogica conversatie.
Tegenwoordig wat minder leuke: Antal merkte nu op dat ik er toen veel vrolijker uitzag! (correctie, hij zei: zorgelozer)
En bedankt!
Gisteren toch maar eens een anti-rimpelcreme en camouflagestift gekocht.

Bovenstaand is natuurlijk allemaal waar, maar ook gewoon een beetje een smoes omdat ik gewoon last heb van mijn jaarlijkse winterblues!
Vandaag is het prachtig weer, maar er liggen echt nog wel winterse maanden in het verschiet en ik wil ZOMER!!!!!!
Zoals elk jaar ben ik op het moment weer druk bezig met het zoeken naar een leuk vakantiehuisje en daardoor ook direct maar naar een te koop staande ruïne/schuur.
Dag en nachtdromend over het perfecte eigen Franse huisje.
Liefst Quercy of Lot-Garonne waar we ons meerdere keren per jaar Frans kunnen voelen wanneer we tussen het klussen door naar de lokale markt gaan of een oogstfeest bezoeken.
Not to mention de vide-greniers (rommelmarkten).
Voorals nog blijft het waarschijnlijk bij dromen, een aanbouw in ons NL-huis lijkt logischer en de kids gaan waarschijnlijk ook nog wel studeren....
Ondertussen laven wij ons aan de near best thing: Franse appeltaart.
Mijn schoonzusje heeft dit recept ooit uit de Elle eten, ik heb 'm extra verfranst door lavendel in de melk mee te laten trekken en wat spijs toe te voegen.
Mijn eigen stukje douce France! Zooo lekker...



Franse appeltaart met lavendel

Voor het deeg:
125 g koude roomboter; in blokjes
75 g witte basterdsuiker
250 g bloem
1 ei
mespunt zout
Voor de vulling:

6 friszure appels
25 gr boter
6 kardemonpeulen,1 tl gemalen kardemon
325 ml crème fraîche, of zoveel als handig is qua bekertjesmaat
2 eieren
150 g suiker
(100 gr amandelspijs
1 à 2 el water
3 el melk
1 tl lavendelbloemetjes

paar el amandelsnippers)


Extra: plasticfolie, ingevette lage ronde taartvorm (28 cm.)
Vijzel, evt. keukenmachine

Kneed in een kom of keukenmachine alle ingrediënten voor het deeg kort tot een samenhangend deeg. Vorm er een platte schijf van, wikkel in plasticfolie en laat minimaal 1 uur in de koelkast rusten. Verwarm de oven voor op 190 graden. Rol het deeg uit tot schaalgrootte Druk goed aan, zodat de bodem en randen van de vorm zijn bedekt. Zet even in de koelkast.

Maak de vulling: schil de appels, verwijder de klokhuizen en snij ze in dunne partjes van 1 cm dik. Verwarm de boter in een ruime koekenpan en bak de plakjes appel op middelhoog vuur 3 min. Tot ze zacht beginnen  te worden.
(Verdun de spijs met wat water en smeer op de deegbodem. )
Rangschik de appels in cirkels op de taartbodem.
Kneus de kardemonpeulen en haal de zaadjes er uit. Wrijf de zaadjes in een vijzel fijn. (Verwarm een paar el melk en laat 1 tl lavendel er in wellen.) Meng in een kom de crème fraîche met de (melk), eieren, suiker en kardemom. Schenk het mengsel over de appels in de vorm. (Verdeel de amandelsnippers erover. )

Bak de taart in het midden van de oven in ca. 40 min. Gaar en goudbruin.
Haal eruit, de taart zakt wat in.
Laat tot lauwwarm afkoelen en snij in punten.
Alles tussen de haakjes is mijn eigen variant, beetje ingeschat want ik heb deze taart afgelopen zomer gebakken. Toen het ècht zomer was!


2 opmerkingen:

  1. Niet laten imponeren door je fellow foodies, ik liep er ook met m'n 53 jaar en voelde me niet misplaats. Gewoon omdat eten maken/ beschrijven ons allen bindt.
    Dat ik er wat stilletjes tussen liep was eerder omdat ik las man tussen (natuurlijk) zoveel vrouwen rondliep ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ondertussen ook weer een beetje overheen. Kan heel goed van een mug een olifant maken. Heb gewoon wat zonnestraaltjes nodig..
      Gr, Gerry

      Verwijderen