vrijdag 31 januari 2014

Happen en tappen voor de 1e Foodblogswap van 2014!

't Is alweer Foodswaptijd, de 1e keer van 2014!
Altijd weer spannend en leuk: wat gaat een ander van jouw blog maken en natuurlijk vooral wat ga jìj maken?!


Ik kreeg deze het Belgische blog Hap & tap toegewezen.
Myriam Minne is een kok in de overdrive, niet alleen rent ze sinds haar 40e marathons, ze heeft zich ooit ook maar gewoon aangemeld bij de Hotelschool Spremalie in Brugge. Nu dus in het bezit van een echt koksdiploma en 2 jaar Patisserie! Over gedreven gesproken, a cook on the run.
Dit heeft natuurlijk ook z'n weerslag op haar blog, de recepten zijn van zeer hoog niveau, niet effe voor door de week.
De receptenlijst leek wel de menukaart van een heel chique restaurant, het ene klonk nog lekkerder dan het andere.
Het gaf mij een dubbel gevoel, aan de ene kant wilde ik ook zo iets moois maken, way uit je comfortzone, maar tegelijkertijd is het wel een heel gedoe, speciale ingrediënten (waar te krijgen?), veel hogeschool-kooktechnieken, en gaan ze het thuis na al die moeite wel lusten?
Ik had natuurlijk de easy way out kunnen kiezen (iets zoets bakken), maar dat
voelde toch een beetje flauw. Zo bleef ik de keuze voor mij uit schuiven.

Toch had ik 2 favorieten en toen de deadline naderde koos ik heel laf (nu had ik echt geen tijd meer voor strooptochten naar ingrediënten) voor een haalbaar recept waarbij ik toch over een barrière heenging!
Ik ben namelijk altijd bang geweest om vlees 'en croûte' te bakken, verpakt in bladerdeeg in de oven. Zoals de Beef Wellington.
Zou het vlees wel/niet gaar worden, sap gaan lekken waardoor het bladerdeeg soggy zou worden, zou het bladerdeeg wel gaan oppuffen?
Allemaal vragen en pijnpuntjes.
En ik moet zeggen, ik ben blij dat ik daar doorheen ben, met wat vallen en opstaan is het namelijk prima gelukt.
Verlost van mijn 'en croûte'-fobie!

'koninklijke' uitvoering

Italiaanse varkenshaas en croûte (6 pers.)

2 mooie varkenshaasjes
6 plakjes bladerdeeg
8sneetjes gedroogde Italiaanse ham (prosciutto)
1 bol mozzarella (bij voorkeur buffelmozzarella), goed uitgelekt!
basilicumblaadjes
1 dooier aangelengd met een beetje melk
Olijfolie
Peper en zout


Verwarm de oven voor op 180° C. (200?)
Snijd de mozzarella in plakjes van een halve centimeter dik.

Leg de bladerdeeg plakjes per 3 op elkaar en rol uit tot een rechthoek 15x20 of zo. Schik in het midden van het deeg de sneetjes ham. Laat die mekaar een beetje overlappen.
Leg er de plakjes mozzarella op en tenslotte de basilicumblaadjes. Laat een beetje ruimte vrij bovenaan en onderaan om het deeg over het vlees te kunnen sluiten. Kruid met peper en zout.

Leg het varkenshaasje bovenop de mozzarellaplakjes. Strijk het vlees in met een beetje olijfolie.
Kruid naar smaak met peper en zout. Maak de plakrand vochtig met wat water.
Vouw het deeg om en snijd het evt. bij. Je hebt ongeveer 3/4 cm deeg bovenaan en onderaan nodig om het pakketje makkelijk te kunnen sluiten.
Je kunt het versieren met motiefjes die je uit de afgesneden stukken bladerdeeg maakt.

Leg het in bladerdeeg gewikkeld varkenshaasje met de sluiting van het bladerdeeg naar beneden op een bakplaat. (met bakpapier?)
Maak 2 gaatjes in het bladerdeeg en plaats hierin 2 'schoorstenen' die je maakt uit aluminiumfolie zodat de warmte en stoom kunnen ontsnappen tijdens het bakken.
Bestrijk het bladerdeeg met een mengsel van eidooier en melk (of alleen melk)

Schuif in de oven voor 35 à 45 minuten naargelang de grootte van het haasje.

soort aangespoelde walvis
Halverwege had ik er echt een hard hoofd in, maar het resultaat mocht er zijn.
Na veel stress in de keuken genoten wij van lekkere Italiaanse smaken in een krokant jasje.
Zeker voor herhaling vatbaar, oefening baart hopelijk kunst.
En dan hopelijk ook betere foto's. Winterlicht is een drama.
Zelf vond ik de ham best zout, misschien de volgende keer gekookte ham proberen, voor mij ging de varkenhaas ook een beetje verloren, de bewuste eters onder ons (ja ja) hekelden het bladerdeeg als caloriebom (en dan ook nog de mozzarella), maar Antal was zeer lovend.
Hij vond het héérlijk.

Wat ging er fout:
- waarschijnlijk had ik niet goed verpakt, de mozzarella ging lekken waardoor    het deeg lag te zwemmen in lekvocht. Heb het een paar keer omgedraaid.
- ik bakte ook direct aardappeltjes in de oven, de grote schaal hield waarschijnlijk veel hitte weg vh bladerdeeg, het werd lang niet krokant/gekleurd
-daarom moest het langer in de oven en werd het vlees ienimienie te gaar
- best lage oventemperatuur voor bladerdeeg, oorzaak van late kleuring?
- rond de schoorsteentjes werd het deeg minder gaar
Nog veel te leren dus, zal ik mij toch ook maar eens aanmelden bij een koksschool?

Myriam had het recept van de blog Cuisine-Addict. Ook een heerlijk blog.
Oorspronkelijk 1 varkenshaasje voor 6 personen, leek mij een beetje weinig.
Smalle porties staan wel elegant!

2 opmerkingen:

  1. Very well done, Gerry. Zo zie je maar: de lat kan altijd hoger! ;-)
    Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, voelt altijd lekker als je over een grens gaat. Mijn man en 1 dochter rennen ook, zij proberen ook steeds om mij over die grens heen te halen. Héél hard hoofd in!
      Gr, gerry

      Verwijderen