zaterdag 30 november 2013

Foodblogswap November 2013



Tussen de Sint-voorbereidingen door heb ik nog tijd kunnen/moeten maken voor mijn 2e foodblogswap.
Je weet wel, de maandelijkse uitwisseling van facebookende foodbloggers.
Deze keer was het voor mij zelfs een internationale swap: ' In my red kitchen' bevindt zich op het moment in Los Angeles USA!
Ellen heeft in April 2013 wet Holland geswapt voor sunny California, niet verkeerd!
Zolang ze nog geen werkvisum heeft stort ze zich op recepten maken, koken en fotograferen. Los Angeles en überhaupt California vormen daarvoor natuurlijk een geweldige foodie-inspiratiebron.
Smeltkroes van eetculturen, van etnisch en tot overbewust bio-green-vegan etc.

Toen ik door haar receptenindex bladerde had ik eigenlijk geen keus, naast de vele andere leuke recepten zag ik ook één voor broodje bapao.
Klaar, niet verder kijken. Dit is naast de lemper ook zo'n queeste voor mij.
Een goed broodje bapao is ZO lekker en dan heb ik het niet over de vreselijke supermarktvarianten.
Jaren terug heb ik met goed resultaat zelf een keer iets gefabriceerd, maar het recept is natuurlijk verdwenen. Zou dit de vervanger worden?


Ik moet zeggen, het was een goed resultaat. Volgende keer tweak ik het recept misschien hier en daar, maar de basis was goed.
Ik heb het recept voor 99% gevolgd, nou ja, 88%.
Allereerst had ik geen speciaal bapaomeel, schijnt fijner gemalen te zijn wat leidt tot een luchtiger eindprodukt. Ik nam gewone bloem.
Omdat op een foto het pak bapaobloem als opschrift wheat starch (tarwe zetmeel) had, heb ik een deel (25 gr) vd bloem vervangen door maïzena (maiszetmeel).
Het werd een lekker hanteerbaar deeg.
Vervolgens had ik echter heel lang geen tijd en heeft het deeg waarschijnlijk veel te lang staan rijzen. (3 uur?)
Voor de vulling gebruikte ik halfomhalf gehakt omdat ik opzoek was naar een smeuiige vulling, ik heb zelfs het gehakt eerst gepureerd.
Dit was achteraf onzin, als je het bakt vormen zich toch weer klontjes.
Met de ui/lenteui/knoflook/hoisin/oestersaus/honing en 5spice was het een smakelijke vulling.
Het was  nog een aardig gefröbel om de bolletjes deeg uit te rollen, vullen en te vormen.
Op de bodem vh stoommandje hoort geperforeerd bakpapier, kun je kant/klaar kopen. Had ik niet dus heb ik dus maar zelf gemaakt, zat toch in de suprise-spirit. 
Tijdens het stomen zwollen de broodjes aardig op, maar eenmaal afgekoeld werden ze toch wat plat. Waarschijnlijk door het lange rijzen. De rek was er waarschijnlijk uit!
Het was een fijne swap, we hebben ze lekker opgesmuld.

Mijn blog is geswapt met Cookie Cottage, zij bakte een variant op mijn bloemenkoekjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten