dinsdag 22 oktober 2013

Wie niet waagt, wie niet wint.....!

De Albert Heijn heeft zijn 'Allerhande', de DEEN een 'Boodschappen' en de Natuurwinkel de 'Smaakmakend'.
Allemaal leuke magazines om ideetjes uit op te doen, met lekkere recepten en vaak kennismaking met nieuwe producten.
Afgelopen editie bevatte de Smaakmakend een wedstrijd waarmee je een Kitchen Aid kon winnen. Die wil ik al heel lang (of any other keukenmachine) dus heb ik maar eens een kansje gewaagd. Wie niet waagt, wie niet wint!

De opdracht was om je lekkerste hoofdgerecht met herfstgroenten in te sturen, vega, vegan of met vlees. Alles mocht.
Gezien de stijl vh huisblad vd Natuurwinkel besloot ik voor vega te gaan, met het hippe quinoa als basis.
Biet, pompoen en knolselderij zijn natuurlijk herfstgroenten bij uitstek en hebben ook nog eens fantastische kleuren.
Geïnspireerd door mijn bieten-geitenkaas salade wilde ik bloemen uit de biet steken, waarom eigenlijk ook niet van de andere groenten?
Zo gezegd, zo gedaan!
Omdat de andere groenten veel zachter zijn was het echter moeilijker dan gedacht. De roosjes van geitenkaas pasten goed in het thema.
Gebakken oesterzwammen fungeerden als blaadjes en de paprikasaus complementeerde mooi als kleur en smaak. Voor de crunch een paar pecannoten, noten horen tenslotte ook bij de herfst.
Ik ben erg tevreden ook het eindplaatje en de smaak was ook heerlijk. Leuk zo'n opdracht, nu hopen op een leuk resultaat!


Herfsttuintje

Gekookte quinoa met uitgestoken bloemen van pompoen, rode biet en knolselderij, geitenkaasroosjes, oesterzwammen, pecannoten en paprikasaus.

Ingrediënten per persoon:
1 rode biet
1 rode paprika (of 1/2 groen, 1/2 rood)
1 à 2 plakken knolselderij
50 gr oesterzwammen
50 gr zachte geitenkaas (Bettine Blanc)
paar pecannoten
75 gr quinoa
paar plukjes peterselie
olijfolie
citroensap
zout/peper


fondantuitsteker bloemvorm
siliconen bonbonmal roos 


Kook de rode bieten in 20-30 min. gaar. Laat afkoelen en verwijder de buitenschil. Snijd in plakken van +/- 5 mm. Steek met de uitsteker bloemetjes uit.
Kook de quinoa in de dubbele hoeveelheid water met stukje bouillonblokje volgens de verpakking gaar in ongv. 15 min. Laat uitdampen en fluf op met een vork. Maak aan met een scheut olijfolie en wat citroensap. Roer er de fijngesneden peterselie door.
Vet de bonbonmal licht in met een beetje olie en vul elke holte wat zachte geitenkaas. Duw goed aan en strijk glad af. Zet 15-30 min. in vriesvak. Verwijder de roosjes door wat warm water over de buitenkant vd mal te laten lopen. Duw ze er zachtjes uit boven een bord.

Verwarm de oven op de hoogste stand, met grill. Halveer de parika’s en verwijder de zaadlijsten. Leg de paprikahelften met de velkant naar boven +- 10 cm vd grill. Leg folie onder de paprika’s. Rooster ongv. 10 min. tot zwart geblakerd. Leg in een schaal en dek af met plasticfolie. Verwijder na afkoeling het velletje. Pureer met de staafmixer met wat olijfolie tot een gladde saus.
 
Halveer de pompoen en haal met een dunschiller de schil eraf.  Snijd in grove parten. Snijd met een groot mes 5 mm dikke plakken van de knolselderij. Verwijder de schil en uitstekels. Stoof op laag vuur beide groenten  met een beetje water en boter. 10 min? Zorg dat ze niet te zacht worden. Steek na afkoeling ook hier mooie bloemetjes uit.

Bak de oesterzwammen lekker gaar in de boter, kruid met peper/zout.

Schep de quinoa op een mooi bord en versier met de groenten, pecannoten en geitenkaasroosjes. Maak af met kleine dotten paprikasaus.
Eet smakelijk.

Serveertip: ook lekker met kleine spruitjes en ipv paprikasaus is pesto ook een goede optie

Ik kreeg van onze bezoekende kunsttak vd familie wel commentaar dat de compositie niet geheel klopte, er zat blijkbaar weinig lijn in, beetje chaotisch.
Tja, zo ziet mijn tuin er ook uit. Ik ben ook geen kunstenaar en het blijft eten!




7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hoi, bedankt voor je bezoekje. Ik was zelf ook happy met het resultaat, hopelijk de jury ook!

      Verwijderen
  2. ik denk dat de familie geen verstand heeft van "eet" kunst! Ziet er goed uit, hopelijk een prijswinnaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Stef, op wo-middag achter de compu, is toch kindermiddag?
      Er schijnen 5 kandidaten uitgekozen te worden, zij (wij?) moeten dan met een kok vh Kitchen Aid kookcentrum het recept opnieuw koken.
      Beetje vreemd want ik heb hier geen Kitchen Aibij gebruikt want die had ik juist niet!
      Of ze moeten juist recepten uitkiezen waarbij je een verbetering merkt als je een Kitchen Aid gebruikt, dan heb ik een probleem!
      Heb je trouwens meegekregen dat de eigenaren vd Bagels/Beans in Den Bosch baristo's v 2013 zijn geworden, wij waren so close!

      Verwijderen
    2. Dat had ik nog niet gehoord, daar kunnen ze bij creme nog wat van leren dan.... Hoewel de koffie lekker was :-)

      Verwijderen