woensdag 18 september 2013

De zomer op tafel!



Ik heb de afgelopen tijd best wel veel over familiezaken geschreven, kwam natuurlijk door de zomervakantie etc.., maar dit is uiteindelijk wel een 'culinair blog' !
Tijd voor een recept!

De zomer is nu toch echt wel voorbij. (hoewel er dit weekend aardig weer voorspeld wordt, bij ons kwam het woord BBQ al weer langs)
Omdat ik er nog lang niet/nooit klaar mee ben zoek ik de zon maar in het zomers koken.
Net doen alsof je de regen buiten niet ziet....

Een tijdje terug zag ik bij onze DEEN (supermarkt) allemaal kleine tomaatjes liggen, diverse kleuren en smaken.
Daar moest ik natuurlijk iets mee.
Ik zag een rustieke zonnige ovenschotel voor mij, met allemaal lekkere dingen.
Simpel en gemakkelijk.
Als basis nam ik een zak diepgevroren kabeljauwfilet. Minder smaakvol dan de verse, maar prima voor doordeweeks.
Daar gooide ik allemaal lekkere groenten, de tomaatjes, kruiden en wat zomerse alcohol bij.
Het rook heerlijk, maar toen het klaar was smaakte tot mijn grote teleurstelling het kookvocht een beetje bitter.
Waren het de tomaatjes, de rozemarijn, de citroenpartjes of de rosé?
Ik denk zelf het laatste, ik heb er al wel eens eerder negatieve kookervaringen mee gehad, misschien was het ook wel een chemische reactie onderling.
Voor de zekerheid dus maar witte wijn de volgende keer.
Gelukkig kon ik er met wat andere smaakjes toch nog een feestelijk sausje van maken.
Lekker met gekookte boontjes/worteltjes en een beetje tagliatelle.
De zomer op tafel.



Viscasserol
 

1 zak diepgevroren kabeljauw (600-700 gr)
2 handen cherrytomaatjes of 3 grote tomaten
1 ui, gesnipperd
1 à 2 stengels bleekselderij, in boogjes
1 rode paprika, in blokjes
3 à 4 knoflooktenen, in schil, gekneusd
grote hand peterselie, fijn gesneden
(grote tl rozemarijn) of weglaten
2 tl oregano
2 tl dille
1 glas rosé/witte wijn
1 citroen in stukken
zout/peper
paar vlokjes boter (10-20 gr)

saus:
afgegoten visvocht, 200 ml?
1-2 el (afh. van hoeveelheid vocht) bloem met wat olijfolie, dik papje
scheut slagroom
1 à 2 tl mosterd
enkele blokjes boter
zout/peper
evt was droge sherry/Pernod/meer witte wijn/visbouillon

Verwarm de oven op 200C.
Spoel met lauwwarm water het ijs vd vis.
Verspreid alle ingrediënten over de bodem van een grote ovenschaal.  Stoof/rooster tot de vis gaar is en de groenten beetgaar. (20 min?) Check af en toe het vocht, voeg evt. een beetje water toe.
Evt. afdekken met aluminiumfolie.

Als alles gaar is giet je het stoofvocht voorzichtig in een steelpannetje. Breng aan de kook, roer er het bloem/oliepapje door (soort beurre manié). Blijf roeren tot lichtgebonden saus, 5 min. pruttelen.
Misschien verdunnen met sherry/wijn/bouillon.
Maak op smaak met de slagroom, mosterd, zout en peper en een paar vlokjes boter.
Serveer bij de vis.

Toen ik de inhoud van de zak vis opzocht kwam ik op de mooie site van Queens terecht.
Allemaal duurzaam gevangen diepvriesvis.
Met leuke digitale receptenboekjes voor diverse vissoorten, bewaar en hygiëne-tips, productinfo en af en toe een leuke wedstrijd. (BBQ-actie jammer genoeg net 3 dagen geleden gesloten), nu kun je geloof ik een gevulde diepvries winnen!
Het programma 'Keuringsdienst v Waarde' heeft in een aflevering aandacht besteed aan de diepvries-sushi van Queens.
Deze in Duitsland vervaardigde sushi kwam als beste uit een test van Radar (ik kon het trouwens niet vinden, wel de naam Josushi), vers is nog lekkerder maar deze is prima voor doordeweeks! (+- 4.50 E)
Heel leuk en informatief programma waarin ook een bezoek gebracht wordt aan de Duitse fabriek zodat je het hele verwerkingsproces kunt volgen.
Te koop bij diverse supermarkten, ik ga het zeker binnenkort eens proberen.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/02-05-2013 Deel 1
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/23-05-2013 Deel 2 fabriekbezoek va 15.28 min.

PS. Dit is persoonlijke interesse en geen reclame!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten