donderdag 15 augustus 2013

Vacances en France 2






Onze 2e week brachten we door in de Lot, de Quercy om heel precies te zijn.
Heerlijke streek, wat boerser en (misschien daardoor) wat minder toeristisch/populair dan de Dordogne. Niet èlke tegenligger is een Hollander!

Het begin ging niet van een leien dakje, onze vakantiegenoten-to-be kampten met autopech, op een afstand van 200 km. Na 2 dagen konden ze zich alsnog (met vervangende ANWB-auto) bij ons voegen.


Hierdoor misten ze wel een spectaculair onweer en mooie wolkenluchten (en stroomuitval)
In een deel vd Dordogne vielen hagelstenen zo groot als kippen-eieren, goed dat we daar weg waren!


Op zondagochtend was er in het naburig dorp Limogne-en-Quercy een uitgebreide markt. (zelfs jonge poesjes!)
Heerlijk, op en top Frans. In mijn nieuw aangeschafte rieten mand pasten veel lokale lekkernijen. Worst, kaas, wijn, we sloegen ruim in.


Bij de slager (ook gewoon open) wachtte ons een verrassing: Jamie Oliver had voor zijn boek 'Jamie's reizen' samen met hem Toulouse worsten gemaakt!
Ik durfde geen foto vd slager te maken (hoewel het een aimable man was), wel een foto vh krantenartikel.
Zelf kochten we heerlijke dikke schouderkarbonaadjes voor op de BBQ.
Zelden zulk lekker vlees gegeten. (door mij oosters gemarineerd).







Aan de rand vd markt was het erg druk, allemaal mensen met manden voor zich, het bleek de lokale zomertruffelmarkt. Heb ik mij toch maar niet aan gewaagd.




't is niet altijd wat 't lijkt!
zie je?



Ik ben sowieso erg gecharmeerd v Limogne, compact maar compleet en frans (!?)
Geweldig lekker restaurant, Au Rince Cochon ( 1 bestekje Michelin), 2 gangen lunch/diner voor 23 pp. Kinderen evt voor ongv. de helft.
Lekker, lekker, hartelijke bediening en verrassend modern menu.
De kok heeft samen met Raymond Blanc gewerkt! Struikelden we zomaar over in zo'n klein dorpje. We hebben er een keer geluncht en ons afscheidsdiner gehouden. (update sinds 2015 nieuwe eigenaren/kok)
effect-foto
Ook 'thuis' hebben we genoten op het culinaire front, veel geBBQed, salades, quiches en taart.
De kinderen hebben ook hun steentje bijgedragen, de dames maakten zelf kaasfondue en een aardbeientaart.
De heren gingen voor de Franse hamburger en een geimproviseerde trifle van madeleines en creme caramel. 
Alles erg goed gelukt dus lekker. Voor ons was een avondje níet koken ook vakantie.

de 3 diva's


Het was niet een hele actieve week qua uitstapjes tenminste.
Wel hadden we een wielrenner (3 uur/dag) en 2 hardlopers in ons midden.
Misschien waren we daardoor verder wat lui, we hebben de toerist uitgehangen in St. Cirq lapopie (verkozen tot mooiste dorpje v Frankrijk) en Villefranche-de- Rouerque (markt op donderdagochtend).
Gepoedeld in een klein riviertje, maar een echt zwembad kwamen we niet in ivm met de Franse zwembroek-policy (geen shorts). Dommage.
Gelukkig hadden we bij het huis ons eigen poedelbadje, ter lering en vermaak.


Lekker veel gelezen en de kids hebben veel spelletjes gedaan.
We hadden zelfs een echte bingoavond! (eindigde met een midnightswim)


wat een lange sluitertijd al niet doet
Het huis was bijzonder, niet luxe maar verzorgd. Vreemde constructie met 2 wooneenheden die door de zolder met elkaar verbonden waren. De 1e dag was je steeds de weg kwijt!
Overal kamers en keukens. Wel fijn dat we met z'n 10'en lekker de ruimte hadden. Alleen de inrichting had wel iets authentieker gemogen. (veel jaren '80)
Buiten was ook plek genoeg, ruime tuin, velden rondom en mooie uitzichten.
Wel errg veel bromvliegen!!!!!!!!!
 
 
mijn toekomstige keuken
Ik zag mij zelf al wonen in de ongebruikte schuur, meer heb ik niet nodig.
Wel renoveren natuurlijk. (ik heb nog makelaarsite's bekeken, ook schuren zijn boven ons budget)



 

Ik spotte nog een paar lokale bewoners, ooit zulke vlinders gezien?

 


 
Zo ging de week al snel voorbij. Voor we het wisten moesten we de auto's alweer volstouwen voor de lange reis naar huis. Dit vereiste wel enig vakmanschap, in de vervangende auto zonder imperiaal moest naast een tent en bagage ook nog een racefiets! Ter compensatie was er nu wel airco.


onze auto met aircoslurf voor Antal in de kofferbak
 




hier moesten nog 2 tieners naast!
Het was weer voorbij, het was weer gezellig, tot volgend jaar?


2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt heerlijk, zo'n vakantie incl de "franse slag". Met name de markten zijn er meer dan de moeite waard. Het is lang geleden dat ik in France was, maar jouw verslag doet me er opnieuw naar verlangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell, het was ook heerlijk. Ik heb er elke dag weer zin in.
      Lekker over marktjes struinen en lekkere dingen kopen/koken. Heerlijk!

      Verwijderen