maandag 26 augustus 2013

♫ 't is weer tijd, de hoogste tijd ♫

stoer hè?

Nog steeds lig ik niet op blog-schema, klopt echt helemaal niets van.
Een soort zomerstop.
Maar, vanaf morgen is er kans op verandering: de schoolvakantie is dan voorbij!
De hoogste tijd, voor hen (hangende pubers) en zeker ook voor mij.
Eindelijk weer wat meer air, vooral 's avonds. Die kids gingen echt mega-laat naar bed!
Soms zelfs later dan wij.

Er gebeurde genoeg:


NYC cake-shop
Mijn husband en dochter Ilja hebben een korte citytrip New York gedaan, een uit de hand gelopen beloning voor 2 jaar uiterste schoolinspanningen (ze betaalde zelf ruim mee en de tickets waren gelukkig deels gratis)
Naar de verhalen te horen hebben ze zich erg vermaakt (veel gefietst) en ik heb er nog wat leuke culinaire souvenirs aan overgehouden.
Je hebt echter werkpaarden en luxepaarden en ik behoorde duidelijk tot de 1e categorie!
met navelstreng
Ik heb namelijk onze nieuwe dakkapel geschilderd!
Doodeng, maar ik had ruime voorzorgsmaatregelen genomen. Van mijn klimmende buurman had ik een klimgordel geleend en daarmee zat ik met een dik touw vast aan een balk in 1 vd slaapkamers op zolder.
Met een geleende hoge steiger en een extra dakgoot-steigertje voelde het bijna alsof ik op de grond stond (bijna...)
Nu nog de andere dakkapel en de ramen a/d voorkant, we zijn er nog niet!
Voor de ene buurman heb ik al een taart gebakken, de ander mag nog eentje uitkiezen.
Ik moet ze te vriend zien te houden.


Antal vierde nog zijn 12e verjaardag, filmpje kijken en kamperen in de tuin, life is easy.
's avonds natuurlijk nog even de marshmallow's bij het kampvuur.


creatief met een steiger (als buffettafel)
Als afsluiter vd vakantie hadden we op onze oprit een burenBBQ, konden we weer eens bijkletsen.'t was erg gezellig hoewel het weer niet geheel meewerkte. Gelukkig hadden we een grote partytent. Het was een gemixte Dutch/American, drinken en vlees waren persoonlijk, de meegebrachte bijgerechten gezamenlijk.
Er was natuurlijk veel te veel van alles, 't bleef lang gezellig (diehards tot 01.30 uur).


Antal was de ster vd dag. Van zijn vriendjes had hij voor zijn verjaardag een suikerspinmachine gekregen.
Voor de buurkinderen maakte bij met veel show kleine suikerspinnen, hoe maak je snel vrienden......?

Morgen dus back to normal. (hoewel, husband nu in China)
Voor Antal het begin van een hele nieuwe tijd.
Hoop dat het een beetje lekker gaat lopen, is toch een grote  omschakeling, hij zal eindelijk eens moeten werken!
Fingers crossed.

Voor mijn overbuurman heb ik een pruimencake gemaakt,
geïnspireerd door Donna Hay.


Gemakkelijk fruitcake

180 ml plantaardige (arachide) olie
2 eieren
1 el citroenrasp
2 el citroensap
250 ml volle yoghurt
350 gr basterdsuiker
400 gr zelfrijzend bakmeel (of 300gr + 100 gr amandelmeel)
fruit naar keuze

Meng in een kom alle ingrediënten (behalve het zelfrijzend bakmeel en fuit) met een garde.
Schep dan het meel erdoor.
Giet in een voorbereide springvorm (bakpapier en boter), decoreer met stukjes gekozen fruit.
Bak 35 min op 180C.

Zelf had ik 250 GRAM yoghurt ipv 250 ML gebruikt! Foutje, mijn cake bleef lang vochtig. Uiteindelijk heeft het er zeker 50 min. ingezeten.
Daarna heb ik het een beetje laten afkoelen in de oven.
Niet zo slim allemaal, het vocht vd pruimen was deels gecarameliseerd tot een soort stroop.
Zag er aangebrand uit, jammer.
Hoe de smaak is geweest weet ik niet, ik kon niet proeven en mijn overbuurman is niet zo communicatief. 
Misschien hoor ik het nog, het rook in ieder geval erg lekker.



5 opmerkingen:

  1. Ik deel de opluchting van de vakantie is voorbij met je!
    En dat verven van je dakkapel, je bent een held! Nooit, echt, nóóit zou ik dat doen. Ook niet met 50 touwen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben te zuinig om een schilder te betalen. (en te kritisch)

      Verwijderen
  2. Ik vind het ook errug heldhaftig van je! Het ziet er niet bepaald uit als appeltje-eitje. Maar goed, het is op de plaat vastgelegd, dus wordt het nooit vergeten. En graag weer wat meer bloggen, nu de vakantie voorbij is! Love your style

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb de cake gebakken, maar hij moet idd zeker 55 min in de oven. Naar mijn idee is 250 mml, 2 1/2 dl en dus gelijk aan 250 gram?? Heb het zo gedaan en de taart met wat kaneel en pruimen verrijkt. Super luchtig en hele lekkere taart!! Gesereveerd met dot dikke Griekse yoghurt! Perfect!! Dank voor het recept!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, wat leuk dat je nog terugkomt op zo'n oud recept. Leuk om mijn eigen schrijfsel weer eens te lezen. 't is alweer schildertijd! Je hebt helemaal gelijk met de yoghurt, ik merk alleen bij broodrecepten dat ze aangeven dat grammen nauwkeuriger zijn dan inhoudsmaten. Voor zo'n taart als dit maakt een paar ml meer/minder natuurlijk niet uit!
      Gr, Gerry

      Verwijderen