vrijdag 21 juni 2013

Gewoon leuk!!!




Afgelopen week was het bij ons avondvierdaagse (A4D), onze laatste aangezien ook Antal volgend jaar naar de middelbare school gaat.
4 avonden 10 km (vaak veel meer) lopen, ooit moest ik hem duwen nu ging hij fluitend!
Zelf heb ik, tegen heug/meug, 1 avond meegelopen. Tong op m'n schoenen.
Nou ja, het viel mij eigenlijk toch nog wel mee. Vooral een gevoel van lichamelijke verstijving door de langdurige zelfde houding.
Het was in ieder geval erg gezellig, met de andere begeleidende ouders en met de kinderen.


Zelfs nog een beetje culinair educatief, ik plukte onderweg zuring om op te kauwen en dat bleken de kinderen helemaal niet te kennen!
Als een kettingbrief ging het nieuwtje rond en je zag allemaal kids knabbelen, sommigen vonden het vies (te zuur), anderen prima lekker. Ik hoorde zelfs iemand beweren dat het naar kersen smaakte (wel hele zure dan...).
Wij plukten vroeger altijd zuring, of klaver of lang gras, zo jammer dat die kennis verloren gaat!
In bijv. Italie en Frankrijk wordt nog veel meer gebruik gemaakt van onkruiden zoals bijv. paardebloemblad/wortels, brandnetel of het bladgroen van bietjes en radijsjes.

 Thuis heb ik het nog even nagekeken, er bestaan ongv. 200 soorten zuring (ook wel Zurkel), allemaal Rumex, uit de Duizendknoopfamilie.
'Onze' veldzuring bevat veel vit. C, maar ook veel oxaalzuur (net als rabarber) wat slecht kan zijn voor je nieren. Verhelpt brandneteljeuk. (groeit er vaak naast)
De grote en kleine blaadjes worden gebruikt in salades, stamppotten, kruidenboter, omeletten, soepen en stoofpotten, in België is het een onmisbaar ingrediënt voor de 'paling in het groen'. 
In Groot-Brittannië heet het 'sorrel', in Frankrijk 'Oseille', in Duitsland 'Ampfer'.
Specifieke soorten zoals krulzuring schijnen medicinale kwaliteiten te hebben, laxerend, eetlustopwekkend, verkoelend, reinigend. Interessant!


Op de laatste avond krijgen de kinderen bloemen en soms een aardigheidje. Gelukkig niet zo vaak snoep. (hebben ze de afgelopen avonden al genoeg gehad)
Net als vorig jaar had ik voor Antal iets geknutseld met een ijs-kadobon.
Het viel weer goed in de smaak!

Antal met ijs-medaille




1 opmerking:

  1. Een van de leukste dingen in het leven: met kinderen op pad. Daar kan geen maaltijd tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen