maandag 13 mei 2013

Jarig in Parijs!!!!

Beter kun je het niet hebben: jarig zijn in Parijs!


Op de knieën om een verjaardagsgebakje uit te zoeken....


Het was toeval, we wilden in de meivakantie naar Parijs en nu viel mijn verjaardag er ook nog in. Dubbel mazzel voor mij!
Na een vlotte autorit werden we vriendelijk ontvangen op de camping Les Etangs Fleuris. De bij Vacances Directes geboekte 3 slaapkamerstacaravan bleek gloednieuw, 1 maand oud! Dat is altijd fijn, geen gedoe met groezelig interieur of sanitair.
De stacaravan stond niet heel centraal op de camping. Voor ons prima, hoewel daardoor het campinggevoel niet echt aanwezig was.
Ik heb zelfs niets gezien vd echte camping. De algemene indruk was echter goed, zwembad met glijbaan, trampoline, visvijver, snackbar en broodafhaalservice met lekker brood.
De beheerster sprak zelfs Engels!


dubbele regenboog! 2 potten met goud?
De 1e avond troffen wij het met een lekker zonnetje. Lekker buiten gegeten, hoewel dit direct ons culinaire dieptepunt was.
Ik had mij voorgenomen niet te koken. Ik dacht dat franse kant-klaar maaltijden wel lekker zouden zijn, maar eenmaal in de supermarkt kon ik mij er toch niet toe zetten. Dus aten we smakeloze gegrilde kip, afhaalpatat en opgewarmde diepvriesgroenten. Toch nog iets 'gekookt'.
Ik ga nooit meer weg zonder basiskruiden!

De volgende ochtend kreeg ik een lekker verjaardagsontbijt (oa handgeknepen sinaasappelsap, er was geen pers) en leuke kadootjes.
Een gietijzeren poffertjespan, een lepelweegschaal, 2 culinaire tijdschriften, een boekje over Parijs en een tegoed op een Parijs souvenir!
Na een autorit van+- 20 min. kwamen we aan bij het parkeerterrein van Chateau Vincennes, hier kun je gratis parkeren en het ligt dicht bij metrostation Ch. Vincennes. Daar kochten we een 2 daagse 3 zone Paris Visit waarmee we onbeperkt in de metro/bus konden. Hoef je niet steeds een kaartje te kopen!
We gingen eerst naar de Notre Dame op het eiland in de Seine. Om de kerk te bekijken moest je lang in de rij staan dus dat deden we maar niet.
We besloten voor de lunch naar de Joodse wijk Marais te wandelen, op de kaart leek het een klein stukje. Een 'fout' die we wel vaker maken, het bleek best ver te zijn, zeker met enkele omzwervingen.


Uiteindelijk vonden we een restaurantje waar ik over gelezen had, ik was niet de enige, het zat barstensvol! Verder maar weer dus, uiteindelijk waren we het zat en zijn op zomaar een terras neergestreken voor een basic verjaardagslunch.

Toen de metro weer in naar de Arc de Triomphe, hier wel enige tijd in de rij gestaan voor de beklimming naar de top, 284 treden! De rij was ook een beetje claustrofobisch in een voetgangerstunnel.
Mooi uitzicht over Parijs en het stervormige stratenpatroon vd boulevards.



duurt het nog lang?
Eenmaal weer beneden liepen we over de Champs-Elysées en opeens spotte ik DE macaron-winkel van Parijs: Ladurée.
Omdat ook hier een lange rij stond heb ik alleen foto's gemaakt vd buitenkant en de etalage. Later las ik dat er ook nog een boutique onder het Louvre zat, stuk handiger.


Shoppen in deze buurt was sowieso no-go ivm het prijspeil, en we hadden alweer trek, deze keer in een verjaardagstaartje. Hiervoor maar weer terug naar de Marais (veel patisserieën) en bij Aux desirs de Manon kozen we allemaal iets lekkers uit.
Ik deelde een tarte fine aux pommes (appel-bladerdeeg) en een mille-feuille (tompouce). Heerlijk.
Na nog wat window-shopping richting Chateau Vincennes voor een verjaardagsdiner. Lekker gegeten in een buurtbrasserie, voor mij entrecôte met pommes dauphinoise, echt Frans.
's Avonds lekker gelounged in de caravan, mijn nieuwe tijdschriften gelezen, de rest ging 21 en 31'en (kaarten). Voor Antal het hoogtepunt vd vakantie.
Hij wilde eigenlijk de camping helemaal niet af.


Op onze laatste echte-Parijs dag gingen we eerst naar het Louvre, we 'moesten' de Mona Lisa zien. We kwamen binnen via de winkelpromenade en hoefden niet eens in de rij te staan! Na wat speurwerk in het inmens grote Louvre vonden we haar dan, een a3 formaat schilderij in een mega zaal met ook mega veel mensen er omheen. De volgende 'must' was de vleugel met Hollandse meesters, hoewel er eigenlijk maar 1 geïnteresseerde was (ik was het niet....)


cultuurbarbaren
Na al deze geestelijke uitputting tijd voor de verzorging van de innerlijke mens, op naar de levendige volkswijk Montmartre.
Met naar keuze een stokbroodje of taartje op een stadsbankje voorbijgangers bekeken. Via Place du Tetre (portretschilders/straatmuzikanten) naar ons einddoel: Roma Sacré Coeur. Een sierlijke witte kerk gelegen op een heuvel met ook weer een mooi uitzicht op Parijs.
 








Eigenlijk zouden toen naar de camping terug gaan, maar ik herinnerde mij opeens mijn toegezegde souvenir!
Ik wist wat ik wilde: een echte madeleine bakvorm van dè kookwinkel van Parijs, Dehillerin. Deze bleek eigenlijk ergens achter het Louvre te liggen, lekker handig, konden we weer terug.
Vanaf een 'nabij' gelegen metrostation gingen we wel even lopen, tuurlijk.
Als het geen verjaardagskado was geweest had iedereen ajuus gezegd.



De winkel is eigenlijk een groothandel, alle artikelen zijn gecodeerd maar niet geprijsd. Lekker handig. Gelukkig vond ik al snel mijn bakvorm en nam ook maar direct een schilmesje met naamopdruk mee. Kostte niets (2.45) en je kunt er nooit teveel hebben.


Toen konden we eindelijk weer naar 'huis'.
Ons avondeten bestond uit opgepimpte kipperesten, opgewarmde tortellini en gelukkig nog wat haricots verts. (met nieuwe zout en nootmuskaat)
Niet echt haut-cuisine, wel budget. De wijn hielden we wijselijk buiten het budgetbeleid.

De laatste ochtend stond in het teken van opruimen en poetsen, gelukkig hielp iedereen goed mee.
Hoewel de auto best vol zat was er natuurlijk altijd nog plek voor wat laatste aankopen bij 'Leclerc' . Veel wijn, lokale kaas, koekjes, likeur en plantzaadjes.
We leggen de grens van Frankrijk gewoon wat noordelijker.
La douce Hollande! (of zoiets, vroeger hoorden we toch ook bij Frankrijk?)


Nog wat tips/tricks:
kaartjes voor Louvre zonder datum vast leggen bij de website, ter plekke verzilveren in bijv. Leclerc/Auchan.
Wij waren te laat voor internetreserveringen voor de Eiffeltoren, boek dus zéér op tijd of ga alsnog in de rij staan. Wij hebben 'm deze keer van verre bekeken.
Je kunt ook gratis parkeren bij Val d'Europe, een grote shoppingmall in de buurt v Eurodisney. De Paris Visite is dan wel duurder (5 zones).
De streek boven Eurodisney (Seine-et-Marne) is een agrarische streek met leuke dorpjes en stadjes. Veel kaas en zuivel. Brie de Meaux komt dus echt uit Meaux! (eyeopener)









  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 opmerkingen:

  1. dat was wel een top verjaardag! heb je je bakvorm al geprobeerd? Ik ben benieuwd naar het resultaat. Groetjes Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en nog wel even je leeftijd aanpassen hé! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, Paris in the spring. Zelf vind ik die eindeloze heen- en weerwandelingen wel iets hebben. Alsof alles toch per se moet gebeuren in een paar dagen tijd. Dat geeft toch wel iets van tomeloze enthousiasme weer, en dat op jouw leeftijd (grapje)

    BeantwoordenVerwijderen