donderdag 11 april 2013

Crème de la crème...


Soms kan ik heel lang tegen iets opzien. Steeds opzij schuiven omdat het te moeilijk lijkt, koudwatervrees. (angst voor imperfectie?)
Ook op mijn werk vroeger, uitstellen in de hoop dat het vanzelf verdwijnt (vaak is dat ook nog zo!). Gelukkig had ik een goede cheffin die af en toe een duw gaf en vaak bleek het verwachte probleem helemaal geen probleem. (ben ik nog te volgen?)
Ook op kookgebied heb ik zo mijn opzij-schuif-momentjes.
Bij het idee om zelf bijv. zuurdesem, caramel, bladerdeeg, donuts, ijs, paté, pudding en brood maken!
Af en toe een kleine overwinning, de pudding en de caramel heb ik onlangs getackeld.
Ik hou van creme brulee, 1 vd redenen dat ik zo gek ben op Frankrijk.
Elke menukaart scan ik op mijn favoriet en soms heb ik mazzel.
Toch had ik het nog nooit zelf gemaakt, eieren en warme room dat leek mij hèt recept voor drama.
Afgelopen zondag voelde ik mij dapper genoeg om een stoere poging te wagen.
Slechts 2 minor problems, ik had geen patroon voor mijn ooit gekregen gasbrandertje en ik had geen creme brulee-schaaltjes.
No problem bij nader inzien, ik maakte gewoon een creme caramel!
Zelfde idee maar net iets anders uitgevoerd, nog slanker ook met melk ipv room. Met hele eieren ipv eierdooiers en een dunne caramelsaus ipv een harde warme carameltopping.
Zoiets als die kleine MONA-puddinkjes in de winkel (ook lekker..)

Aan de hand van Mary Berry durfde ik zomaar, tijdens de British Bake off liet zij een aantal tips/tricks zien. Fool proof recipe, zo gezegd!
Gelukkig stond het recept op de BBCfood-site. Met zelfs nu een hele kleine aanpassing (liever pudding zeven dan gekookte melk zeven) en misschien de wens om een klein smaakaccentje toe te voegen (citroen/drank) eindigde ik met een goed gelukte smakelijke, iets wat uitgezakte, zijdige pudding. Bye bye MONA. Bye bye problem...!!!!!!


Creme caramel (6 porties)

160 gr suiker
6 el water
boter om in te vetten

4 eieren
25 gr suiker of iets meer?
600 ml melk
1 tl vanille extract
evt smaakaccent: sinaasappelrasp, likeur, specerijen?
Bij voorkeur ramekins, door mijn dessertschaaltjes was mijn pudding wat plat.

Verwarm de oven tot 150C. Tip 1: maak de bakjes warm in de oven zodat de caramel beter uitvloeit.
Maak de caramel door in een rvs-steelpannetje de suiker met het water op laag vuur te verwarmen tot de suiker gesmolten is. Af en toe roeren.
Als alle suikerkorreltjes verdwenen zijn mag je niet meer roeren, hoogstens je pannetje een beetje bewegen zodat de massa rondwalst. ZEER heet!
Kook de caramel tot de gewenste lichtbruine koperkleur. Vooral niet te donker want dan smaakt de caramel verbrand. Evt afblussen met een piepbeetje water (gaat wel sissen en spetteren).
Haal de voorverwarmde bakjes uit de oven en verdeel de caramel over de bodems. Zet weg, niet in de koelkast.
Maak de creme door de eieren met de suiker en extract los te kloppen.
Verwarm de melk tot je net je vinger er nog in kunt steken en giet dan het mengsel, al roerend met een garde, bij het eiermengsel.
Roer tot een egale massa en zeef boven een schenkkan de eventuele klontjes er uit. Zet weg zodat het minder schuimt, schijnt zelfs een nacht te kunnen.
Tip 2: Beboter de afgekoelde vormpjes boven de caramel.
Leg bakpapier op de bodem van een grote ovenschaal (tip van franse kok) en zet de schaaltjes er in. Giet je custardmengsel op de caramelbodems.
Schenk kokend water in de bakschaal tot halve hoogte vd vormpjes. Dek de schaal af met aluminiumfolie.
Zet de bakvorm in de oven, let op voor klotsend water.
Bak laag in de oven 30-40 min (af hankelijk vd grootte) tot de pudding nog licht meewobbelt bij beweging. Het water en de pudding mogen niet koken!
Laat de pudding afkoelen, bij voorkeur een hele nacht. (koelkast? Handig voor een feestje).
Ga met de punt van een mes langs de rand vd pudding en keer elk puddinkje voorzichtig om op een bordje. Let op, de caramel zal als een dunne saus uitstromen. Eet smakelijk!

Ik wilde het filmpje van you tube downloaden, maar er schijnt copyright op te staan. Vreemd genoeg niet op andere episodes dus er is genoeg leuks te zien!

PS. ik ga morgen (12/4/13) naar het gratis mini-concert van Ludovico Einaudi in het NRC restaurant-cafe in Amsterdam. De componist van oa de muziek uit de film 'Intouchable'. Heerlijke muziek en waar zal ik eens lekker gaan snoepen?
info

2 opmerkingen:

  1. Lekker! Ik ben geen toetjes fan, maar hier maak ik graag een uitzondering voor! Ik ben dol op de smaak van karamel.
    Hoe was het mini concert? En waar heb je gegeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk is het gewoon doen vaak de beste remedie. Het blijft anders maar bij plannen maken (hoewel ik daar erg goed in ben).
    Deze toet is favoriet bij de Man, dus ik wil dit ook absoluut een keer zelf maken.

    BeantwoordenVerwijderen