vrijdag 29 maart 2013

Paaskrans van amandelbrooddeeg

echte (on)gekleurde eieren!

Overmoedig geworden door mijn goede broodbakresultaten besloot ik voor een echte klassieker te gaan: de paaskrans!
Zelf ben ik niet zo van de paasbroden, ik hou niet zo van spijs.
In de Koken&Genieten van mrt 2013 stond echter zo'n aantrekkelijke foto van een paaskrans dat ik 'm op slag wilde maken om te zien of het ook echt zo lekker was.
Het feit dat er bakkersmarsepein dóór het deeg werd gewerkt (ipv een rolletje) gaf mij de hoop op de aanwezigheid een subtiele amandelsmaak in het hele brood.
Zo gezegd, zo gedaan.
Nog enigszins onzeker over de uitkomst besloot ik de ingrediënten te halveren en daar was achteraf erg blij mee, het was nu al zo'n bakbeest.
Onderweg had ik wel wat probleempjes, eigenlijk misten er gewoon sommige ingrediënten. Niet voor 1 gat gevangen heb ik ze vervangen door alternatieven die volgens mij prima pasten in het recept, misschien zelfs wel complementeerden.
Zo verving ik de marsepein door spijs, de melk door kokosmelk en behalve abrikozen gingen er ook dadels, noten en pure chocolade in. Privilege van de kok!

Het was een leuk brood om te maken, een soort kleien met deeg.
Door de aanwezigheid van boter en spijs was het wel een kleverig gedoe , maar uiteindelijk vormde zich een soepel deeg.
Na de 1e rijs kon het echte knutselen beginnen, het maken van een lange vlecht. Van deze vlecht werd een krans gevormd.



Na een 2e korte rijs werd het brood versierd met amandelschaafsel (bij gebrek aan parelsuiker) en afgebakken in de oven. Na de opgegeven baktijd voelde mijn brood nog een beetje zacht en bakte ik het nog 5 min. langer, dom, dom, dom.
Het brood was natuurlijk gewoon zacht door de vulling en boter en met de extra baktijd was mijn brood eigenlijk te donker geworden. De onderkant zelfs een beetje verbrand.
Gelukkig konden we dat er af snijden en proefde je er niets van.
Het brood deed denken aan een soort brioche, mooie wattige structuur, minder zoet dan verwacht, beetje te gistig en de amandelsmaak was ook minder prominent aanwezig dan gehoopt.
Met nog een paar kleine aanpassingen (zeker meer vulling) kan dit echter een leuk brood worden. Bij ons vond iedereen 'm zo al erg lekker, we zijn niet allemaal zo kritisch.....



Amandeldeeg paaskrans (1/2 recept)

75 gr gedroogde abrikozen, fijngesneden
handje ontpitte dadels, fijngesneden
handje walnoten, fijngehakt
stukje pure chocolade, 25 gr?
75 gr amandelspijs (Baukje), grof geraspt
150 ml + 1 el melk
12,5 gr droge gist (minder?)
375 gr bloem
35 gr suiker
1/2 tl zout
1 ei
65 gr zachte boter, in stukjes
1/2 eierdooier, losgeklopt
amandelschaafsel

Verwarm 150 ml melk lauwwarm. Los de gist op in de melk. Doe 375 g bloem, de suiker, zout, het ei en de boter in een grote kom.
Giet het gistmengsel erbij en kneed tot een glad deeg (bij gebrek aan een keukenmachine met de hand). Kneed de vulling en marsepein ook door het deeg. Laat afgedekt op een warme plek ca 45 min. rijzen.
Kneed het deeg nogmaals goed door en verdeel het in 3 gelijke stukken.
Bebloem je werkplek en rol stuk uit tot een lange sliert (ca 50 cm). Maak een mooie gelijkmatige vlecht, houdt de onder en bovenkant open.
Leg een bakpapier op een bakplaat en vorm je vlecht tot een krans, vlecht de uiteinden aan elkaar. Laat afgedekt 15 min rijzen.
Verhit de oven op 200C (bij mij 175C!).
Kluts de eidooier met de el. melk en bestrijk de krans met dit mengsel.
Bestrooi met amandelschaafsel en bak de krans 25-35 min. (evt. afdekken na 20 min.)
Laat volledig afkoelen. Leuk met gekleurde eieren in het midden!
(ik wilde mijn eieren natuurlijk kleuren met rode kool, kurkuma etc, maar omdat het bruine eieren waren gebeurde er HELEMAAL niets)

PS. Herhaling van leuke Easter special van British Bake off op 30/3/2013 om 17.15. Allemaal traditionele paasrecepten met Mary Berry en Paul Hollywood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten